רבים מתושבי ראשון לציון נעזרים מדי יום בתחבורה הציבורית בדרכם לעבודתם או ללימודיהם. מה הם חושבים על התשתית בתחנות? זמני ההגעה של האוטובוס ומסלולי הקווים? מתנדבי עמותת "אור ירוק" ומלגאי תכנית המלגות !IMPACT וFIDF יצאו לבדוק.

תחנת אוטובוס בראשון לציון | צילום: עמותת אור ירוק

המתנדבים ביקרו בלמעלה מ-400 תחנות אוטובוס שונות ב-131 יישובים ברחבי הארץ. בנוסף, שאלו המתנדבים קרוב ל-2,000 בני אדם באשר לדעתם לגבי איכות ויעילות התחבורה הציבורית.

במסגרת התצפית בדקו המתנדבים מספר נתונים:

תשתית תחנת האוטובוס הצללה, מקומות ישיבה, דפי מידע, מרחק התחנה מהבית ומפגעי בטיחות סמוך לתחנה (פסולת, שברי זכוכית וכדומה)

נגישות בעלי מוגבלויות לתחנות האוטובוס הימצאות שלטי ברייל ומקום לכיסא גלגלים.

סקר דעת הציבור הנוסעים נשאלו מה דעתם על עלויות התחבורה הציבורית ומהי שביעות רצונם הכללית ממנה.

בראשון לציון נבדקו שלוש תחנות אוטובוס אקראיות, ולהלן הממצאים:

הימצאות הצללה באחת התחנות לא קיימת הצללה.

הימצאות דפי מידע באחת התחנות אין דפי מידע.

מקומות ישיבה באחת התחנות לא קיימים ארבעה מקומות ישיבה.

נגישות לבעלי מוגבלויות באחת התחנות אין מדבקות עם מספר התחנה, בכל התחנות אין שלטים בכתב ברייל, באחת התחנות אין מקום לכסא גלגלים.

תחבורה ציבורית. המחשה | צילום: איילת רוטה-גבאי

בנוסף נערך סקר שביעות רצון מהתחבורה הציבורית בראשון לציון, ואלה תוצאותיו:

מרחק התחנה מהבית – מגיעים אל התחנה בתוך 0-15 דקות בממוצע.

האם האוטובוס מאחר? רוב הנשאלים השיבו כי האוטובוס נוהג לאחר.

האם האוטובוס עמוס? מחצית הנשאלים השיבו כי האוטובוס עמוס.

האם מחיר הנסיעה הוגן? רוב הנשאלים השיבו כי מחיר הנסיעה גבוה מדי.

מה רמת תחושת הבטיחות בנסיעה? 5.5 (מתוך 10).

מהי שביעות רצונך מהתחבורה הציבורית? כאן העניקו הנשאלים מראשון לציון את הציון הממוצע 5.6 מתוך 10.

כזכור השבוע פרסם משרד התחבורה את התכנית החדשה שבמסגרתה יחולו שינויים בקוווי האוטובוס בראשון לציון, נותר לקוות שלאחר ביצוע הרפורמה תעלה רמת שביעות הרצון של התושבים.