מדי יום חול, בשעות העומס בבוקר, מגיעים כ-5,500 רוכבי אופניים לתחנות הרכבת, כאשר מרביתם (4,500) עולים איתם לרכבות. כך עולה ממחקר שביצעה רכבת ישראל לקראת פרסום מכרז מתקני חנייה רובוטיים. המחקר כלל מיפוי שטחי התחנות והתוכניות העירוניות לסלילת שבילי אופניים, ותצפיות יומיות שנעשו במהלך השנה האחרונה בימי חול בין השעות 6:00-12:00.

מתקני חנייה לאופניים המוצבים בתחנות הרכבת | צילום: דוברות רכבת ישראל

על פי נתוני המחקר, קרוב ל-30 אחוזים מכלל רוכבי האופניים ברכבות מבקשים להגיע או לצאת מארבע תחנות תל אביב העמוסות. בתחנת תל אביב סבידור מרכז נמדדו בתצפיות כ-421 רוכבי אופניים, רובם ויתרו על חניית האופניים במתקנים היעודיים, ועלו עימם לרכבות. תחנת תל אביב השלום עמוסה מעט פחות, עם 409 רוכבי אופניים שעשו שימוש בתחנה, אך רק 53 מתוכם החנו את אופניהם לפני כניסתם.

בתחנות תל אביב האוניברסיטה ותל אביב ההגנה נמדדו 888 רוכבים אופניים, רק 97 מהם החנו אותם לפני עלייתם לרכבות. תחנת בני ברק אף היא מדורגת גבוה מבין התחנות שאליהן מגיעים בבוקר רוכבי אופניים. כ-77 רוכבים הגיעו לתחנה עם אופניהם. רובם כנראה עובדים ברמת החייל. תחנת פתח תקווה קריית אריה ממוקמת אף היא גבוה.

מתקני החנייה שמוצבים ברוב התחנות | צילום: דוברות רכבת ישראל

ומהיכן מגיעים עיקר רוכבי האופניים בבוקר?

על פי נתוני המחקר, שבוצע כאמור בשעות הבוקר, רחובות היא העיר המובילה מבין התחנות שמהן עולים רוכבי האופניים בדרך לשגרת יומם. כ-256 רוכבי אופניים עשו שימוש בתחנה, מתוכם נכנסו לרכבות עם אופניהם כ-123 נוסעים, לעומת 63 בלבד שהחנו אותם לפני כניסתם לתחנה. 

בראשון לציון, לעומת זאת, המספר נמוך מאוד. רק 54 רוכבי אופניים הגיעו לתחנת 'הראשונים', ו-56 לתחנת 'משה דיין'. בזמן התצפית חנו במתקני הקשירה רק 13 אופניים ב'ראשונים' ו-9 ב'משה דיין'. מנגד, גם מעט מאוד נוסעים עם אופניים ירדו בתחנות ראשל"צ (8 ו-7 בהתאמה). 

אמנם יש תחנות בארץ שהמספר בהן היה אפילו נמוך יותר כמו קריית חיים עם 7 רוכבים בלבד בעת התצפית, מגדל העמק עם 4 רוכבים ולהבים רהט עם 11 רוכבים בלבד, אבל מאחר וראשון לציון היא אחת הערים הגדולות בישראל ושימוש באופניים עשוי להוריד את הלחץ בכבישים, מיעוט נוסעים נעזרים בשילוב אופניהם עם הרכבת. 

כעת יוצאת הרכבת במיזם שנועד לשכנע רוכבים רבים יותר להגיע עם אופניים ולהשאירם בתחנה. לאחרונה הוצבו עשרות מתקני חנייה הולנדיים במרבית התחנות בארץ. מתקנים אלה מאפשרים קשירה נוחה וקלה של עשרות זוגות, בחינם. לצד זאת, יצאה באחרונה רכבת ישראל ב'קול קורא', אשר יאפשר לחברות השכרת אופניים שיתופיים את הצבתם בסמוך לתחנות נבחרות, והטבת מחיר ייעודית לנוסעי הרכבת.

מתקני החנייה לאופניים. בקרוב מתקנים רובוטיים | צילום: דוברות רכבת ישראל

לאחרונה פרסמו משרד התחבורה ורכבת ישראל מכרז להצבת מתקני חנייה רובוטיים מתקדמים, כחלק מפיילוט שיבוצע בחודשים הקרובים. חניונים אלה מאפשרים ניצול אופטימלי של שטח הקרקע, בטוחים מגניבות ונזקים, ומאפשרים שימוש מהיר וללא כוח אדם, באמצעות אפליקציה ייעודית.

חניונים אלה יאפשרו אכסונם של יותר מ-200 זוגות בכל מתקן, והשירות יינתן חינם לנוסעי הרכבת, במשך 12 השעות הראשונות של השימוש, כאשר לאחר מכן תעמוד העלות על שקלים בודדים. 

"אנו מברכים על הצמיחה בכמות הנוסעים ברכבת, ובכלל זה גם רוכבי האופניים, ופועלים רבות להנגשת תחנות לרוכבי אופניים, כמו גם להצבת שירותים משלימים כגון מתקני ניפוח אוויר", מציין שחר שוורץ, מנהל אגף לוגיסטיקה ברכבת ישראל. "המתקנים הרובוטיים יוצבו בשלב הראשון בהתאם לזמינות הקרקע והתפלגות רוכבי האופניים בתחנות, כאשר בעתיד יורחבו לתחנות נוספות", הוא מסביר.