האופניים החשמליים הפכו בשנים האחרונות לאחד מכלי התחבורה המסוכנים ביותר. על פי הערכות, ברחובות ראשון לציון נעים כ-5000 אופניים חשמליים (בלי לקחת בחשבון כלים ממונעים אחרים כדוגמת קורקינט חשמלי), וברובם מחזיקים תלמידי בתי הספר בעיר.

הקנסות התחילו. פקחי החברה לבטחון בפתיחת שנת הלימודים | צילום: עידן גרוס

בשנים האחרונות הפכו הכלים הממונעים לכלי הרכב הנפוץ עמו מגיעים תלמידים לבתי הספר תוך כדי רכיבה שלא כחוק וסיכון עוברי אורח. זו הסיבה שפתיחת שנת הלימודים לוותה השנה באכיפה של כלים אלה ע"י פקחי החברה לבטחון ויחידת השיטור העירוני שהוקמה לפני כחודש.

ביום הראשון ללימודים הפקחים הסתפקו בהתראה, אך כבר ביום השני ללימודים הוטלו קנסות על אלה שעברו על החוק כמו רכיבה במדרכה במקומות בהם קיימים מסלולי אופניים ייעודיים, דיבור בטלפון הנייד תוך כדי רכיבה או עם אוזניות, הרכבת אדם נוסף ועוד.

בשבוע הראשון ללימודים נרשמו כ-120 דו"חות וזומנו הורים לאסוף את הכלים הממונעים לילדיהם שמתחת לגיל 16.

החברה לביטחון וסדר ציבורי בשיתוף עם המטה לבטיחות בדרכים מקיימים במקביל לאכיפה קמפיין הסברה לתלמידים בנוגע לחבישת קסדה, רכיבה על שביל ייעודי או על הכביש, איסור על דיבור בנייד בזמן רכיבה ועוד.

מבצע אכיפה בבית ספר 'המעיין' | צילום: גיל רוטשילד

הקנסות שפורסמו על פי החלטת ועדת הכלכלה של הכנסת עומדים על סכומים 250 שקל- 1000 שקל. רכיבה ללא קסדה תגרור קנס של 250שקלים בעוד רכיבה על אופניים חשמליים למי שטרם מלאו לו 16 שנים עשויה לגרור קנס של 1000 שקלים. 

"המטרה שלנו לצמצם ככל הניתן שימוש באופניים חשמליים למי שטרם מלאו לו 16 והעלאת המודעות לשימוש באמצעי מיגון כמו קסדה ורכיבה ללא אוזניות", אומר מנהל המטה העירוני לבטיחות בדרכים, ישראל סלע, ומוסיף: "לאופניים החשמליים יתרונות רבים, אך כאשר רוכב אינו מבין שמדובר בכלי רכב ולא מכיר את הסכנות הטמונות בו, אנחנו נמצאים בבעיה. אני קורא מפה גם להורים לקחת אחריות ולהקפיד שילדיהם ירכבו על פי הכללים והחוק".