אלה המשתמשים בתחבורה הציבורית יודעים שהחוויה הכל כך אלמנטרית רחוקה מלהיות מושלמת. ארגון צרכני התחבורה הציבורית בישראל הרים את הכפפה ופרסם דוח 'תלונות הציבור לשנת 2018' המפרט את הטעון שיפור ב-20 הקווים שהכי הרגיזו את הנוסעים. 

התלונות, על פי הדוח, מתקבלות דרך אפליקציית '15 דקות' המאפשרת למשתמשי התחבורה הציבורית להוות בקרים בשטח על איכות הנסיעה.

צילום: איתמר רותם

בארגון מדווחים כי בתקופה (שנה וחצי) במהלכה פועלת האפליקיצה נרשמו לא פחות מ-11,000 דיווחים, כאשר רובם עסקו בתלונות על איחורים של אוטובוסים או ב"דילוג על תחנות". במהלך החציון הראשון של 2018 התקבלו כ-3000 דיווחים על כ-330 קווים מכל רחבי הארץ. עיקר התלונות נוגעות לאמינותה הנמוכה של התחבורה הציבורית הקיימת ולמחסור בהיצע ובשירות.

במקום הראשון עם 37.27%, עסקו התלונות באיחורים ביציאה או אי ביצוע של נסיעות, במקום השני עם 26.3% עסקו התלונות בשירות לקוי או חסר ובמקום השלישי עם 16.42% עסקו התלונות בדילוג על תחנות. תלונות נוספות עסקו בחווית נסיעה לא נעימה/ראויה, מידע שגוי או חסר ובעיות תשלום. 

ברשימת הקווים המדווחים ביותר כבעייתיים מופיע גם קן 10 של דן המחבר בין ראשון לציון לתל אביב. התלונות לגביו כללו אי יציאה בזמן מתחנת המוצא (איחורים והקדמות), אי עצירה לאיסוף נוסעים וחוסר תיאום בין הגעת הרכבת לעזיבת האוטובוס מאז תגבור הקן בחודש פברואר שבו הוספו כשלוש נסיעות בלבד (לפי הדו"ח). עוד מצוין בדו"ח שכ-7% מנסיעות הקו לא בוצעו בחודש מרץ האחרון. 

המחשה: תומי הרפז

קווים נוספים באזור שהופיעו ברשימה הם: 

קו 1 של חברת דן (פתח תקוה-בת ים): מתלוננים הנוסעים על איחורים משמעותיים. בנוסף, הביקוש לקו גדל אך התדירות הנוכחית לא נותנת מענה ראוי. התדירות הנמוכה מייצרת צפיפות רבה מדי בקו, ולכך שנוסעים נותרים בתחנה. 

קו 142, חברת דן, בת ים-תל אביב: עיקר הדיווחים נוגעים לאיחורים ונסיעות שלא מגיעות כלל, ועל פי הדוח הסיבה טמונה בפקקים במקטע של אלנבי-בגין-רוטשילד-בצלאל בתל אביב. הסיבה ככל הנראה היא אי מתן עדיפות לתחבורה ציבורית במקטע המדובר. 

קו 99 חברת אגד, אזור-חולון: הקו סובל מצפיפות בלתי נסבלת. נדרשת הגברת תדירות על מנת להתמודד עם העומסים הקיימים. 

קו 7, חברת דן, תל אביב-חולון: אי ביצוע נסיעות, איחורים רבים, צפיפיות גבוהה, אוטובוסים מוזנחים ומלוכלכים. למרות הביקוש הרב, תדירות הקו לא תוגברה. בנוסף, עובר הקו באזור עבודות הרכבת, שם לא סומנו נתיבים יעודיים לתחבורה ציבורית. נדרשת הגברת תדירות והוספת נתיבים ציבוריים עירוניים.