צילום: עידו ארז

מכה ראשונה: מצלמות המהירות

שנים רבות התרגלו בעלי הרכבים הנוסעים על ציר משה דיין לנסוע מעל המהירות המותרת, זאת מאחר ומדובר במסלול בעל מספר נתיבים ומעל הכל: מצלמות המהירות לא פעלו.

בוקר בהיר אחד, החליטו במשטרת התנועה להפעיל את המצלמות, שינו את הכללים, אך שכחו לעדכן את ציבור הנהגים. וכך, נהגים רבים שחצו את רף המהירות המותרת, החלו לקבל לביתם מצבור דוחות, ונאלצו לשלם אלפי שקלים קנס. חסרי המזל גם צברו כמות כזו של נקודות שאילצה אותם לעבור קורס נהיגה מונעת או גרוע מכך: הביאה לשלילת רישיונם. 

שלא תבינו מכך שאנחנו מעודדים נהיגה מעל המהירות המותרת, אך אולי עדכון הנהגים על הפעלת המצלמות היה עוזר יותר למטרת הורדת המהירות?

לאחרונה עלתה הצעה של חבר המועצה, עידן מזרחי, לעקוף את הקשיחות המשטרתית ולהציב פנס מהבהב מעל כל מצלמת מהירות שתזהיר את הנהגים מפני אימת המצלמות, ותזכיר להם את המטרה האמיתית: להוריד את הרגל מהגז. 

 

מכה שנייה: מצלמות ניידות

בעיריית ראשון לציון החליטו לאחרונה לשים סוף לתופעת הרכבים שעומדים במקומות אסורים ומפריעים לתנועה לזרום כסדרה. על מנת להילחם בתופעה, החלה החברה לביטחון וסדר ציבורי להפעיל מצלמה ניידת.

מדובר במצלמה שמוצבת בתוך ניידת ומצלמת את העבריין ללא ידיעתו, ללא כריזה או אזהרה מוקדמת. כך הופתעו רבים מתושבי העיר לגלות דוח עירוני לאחר שעצרו לדקות ספורות כדי להוריד נוסע או המתינו למישהו. גם אם היה מדובר בדקה או שתיים. 

שוב, איננו מעודדים אתכם לעבור על החוק או לעצור במקומות שמפריעים לתנועה, אך נשאלת השאלה למה לא להתחשב בנהגים ולהזהיר בטרם הוצאת הדו"ח? 

לאחר תלונות רבות מצד תושבים, הודיעו בעירייה שישנו מעט את הכללים, יזהירו נהגים ויכרזו להם, נכון לעכשיו התלונות ממשיכות להגיע, ונקווה שבקרוב יחול שינוי. 

מכה שלישית: קבוצות הפייסבוק

בכל הקשור לפעילות בפייסבוק, ראשון לציון היא בהחלט עיר ללא הפסקה. הבעיה, לדעתנו, היא שבמקום לנצל את הכוח ולאחד קבוצות לכוח אחד עולה שבו ירוכז כל המידע, הטענות והביקורת, נוצר פיצול, וכל אדם פתח קבוצה משלו. כך סובלת קהילת הפייסבוק המקומית מתסמונת ריב "אבו שוקרי" ו"אבו שוקרי המקורי".

בגירסא הראשל"צית כבר קשה להבדיל בין "פורום ראשון לציון", "הפורום החדש של ראשון לציון", "ראשון לציון במת התושבים" ושות'. האבסורד, לדעתנו כמובן, הוא שבכל קבוצה יש למעלה משלושים אלף חברים, ובעלי אינטרסים מנצלים את ריבוי הקבוצות כדי להפיץ את משנתם.

התוצאה היא שהתוכן ברוב המקרים חוזר על עצמו בכל הקבוצות, ולמרבה הצער, סיפורים חשובים וטענות תושבים נבלעים בתוך שטף המלל.

 

דב צור עם ניצחונו בבחירות. צילום ארכיון: אבי מועלם

מכה רביעית: פוליטיקה בשנת בחירות

למי שלא שם לב, אנחנו נמצאים בשנת בחירות. יכול להיות שלא שמתם לב. כידוע בבחירות האחרונות לא עברה ראשון את 25 אחוזי ההצבעה, אז כנראה שרוב התושבים לא מצאו עניין בהליל הדמוקרטי. למרות זאת, עושה רושם שהפוליטיקאים המקומיים כבר מחממים מנועים, וקרב הקרדיטים בשיאו.

כל מי שמבקר ברשתות החברתיות, לא יכול להתחמק מהם. בין אם זו האדרה עצמית, פרסומים אישיים, הצעות שהעלו בישיבת מועצת עיר, ועל כל הצעה יש מי שטוען שהקרדיט, למעשה שלו, כשלכל אלה מתווספות עקיצות הדדיות.

הכל לגיטימי, חוקי וכלי בדרך למטרה הנכספת: כיסא במועצת העיר הבאה, אבל עבורנו, התושבים, זה קצת מעיק.

מכה חמישית: תדמית העיר

 אם תכנסו לגוגל ותכתבו "פרשת השחיתות בראשון לציון" תמצאו למעלה מ-73 אלף תוצאות חיפוש. תאמינו לנו שבדקנו. ככה זה כשהעיר נמצאת בלב פרשה פלילית והגיבור שלה, ח"כ  דוד ביטן, הוא אחד הפוליטיקאים הכי צבעוניים באזור.

כזכור, ביטן חשוד בקבלת שוחד בעת שהיה סגן ראש עירייה, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים. ביטן חשוד שלאורך תקופה ממושכת קידם אינטרסים בראשון לציון שקשורים לבכיר בארגון פשע, תמורת סיוע בהסדרי חוב בשוק האפור.

במקביל אליו נעצר גם ראש העירייה, דב צור, ולאחר תקופת מעצר ממושכת, הורחק מהעירייה וחזר אליה לפני כחודש. מאז, סובלת העיר מתדמית לא נקייה, כזו שנעשו בה, לכאורה, מעשים לא כשרים ומכרזים לבנייה נתפרו, לכאורה, לטובת מקורבים.

מה יוכרע בסוף, יהיו אלה השופטים שיקבעו, אך אין ספק שזו פרשה שעוד תלווה אותנו זמן רב, ותמשיך להטיל צד כבד על יושרתם של העירייה וראשיה.

רעש מחריש אוזניים. צילום: אבי מועלם

 מכה שישית: רעש מטוסים

אלה מאיתנו המתגוררים במערב העיר, היו בטוחים שאיכות החיים שלהם תהיה גבוהה יותר. מה יכול להיות רע בדירות נחשקות בקרבה לים? למרבה הצער, בשנתיים האחרונות סובלים תושבי האזור מרעש מטוסים מוגבר, לנוכח שינוי במתווה ההמראות והנחיתות של נמל התעופה, ומחניכת מסלול נוסף.

תושבים רבים מתלוננים על מאות המראות ונחיתות מדי חודש, גם בשעות לא סבירות של הלילה או הבוקר, ורעש שמעיר אותם משנתם. התושבים פנו לעירייה וביקשו שתתגייס לעזרתם במאבק מול רשות שדות התעופה ומשרד התחבורה, אך כרגע נראה שאין לבעיה פתרון.

מכה שביעית: יחס לבעלי החיים

כתבות רבות כבר נכתבו על גן החיות המקומי, 'החי כיף'. לפני ארבע שנים פרצה סערה ציבורית מצד ארגוני בעלי החיים שטענו לאחזקה לקוי בתנאי החיים של החיות, בדגש על כלובי הקופים. אז סגרה העירייה את המקום, ופתחה אותו מחדש לאחר שטענה שהושקעו בו מיליוני שקלים, והליקויים סודרו.

לפני כשלושה חודשים שוב נסגר המקום לאחר שזברה מתה בעת לידה והוולד לא שרד. חודש לאחר מכן, נפתח המקום שוב, לאחר הצהרה שהמקרה תוחקר, ובמקום יושקעו 40 מיליון שקלים נוספים. אנו מקווים שהפעם נעשה במקום שינוי אמיתי. 

גם בגזרת חיות המחמד בעיר המצב לא מזהיר. לטענת בעלי כלבים, אין בעיר די גינות לכלבים. פניות נעשו לחברי מועצת העיר, ונקווה גם כאן, לראות שיפור. 

 מכה שמינית: רעש הפאבים

 שנים רבות מתלוננים תושבי רחובות הרצל ורוטשילד על רעש כבד בשעות לא סבירות שבוקע מכיוון מקומות הבילוי. התושבים דורשים  מהעירייה שתאכוף את חוקי הרעש על מקומות אלו, אך לטענתם דבר לא עזר. לדברי התושבים, הבליינים מטילים מימיהם ליד הבתים, יוצאים שיכורים וצועקים מתחת לחלונם. העירייה ניסתה תקופה ארוכה למצוא לכך פתרון, כולל הצעה לפינוי מרצון של התושבים אך הדבר לא צלח. לאחרונה החלה העירייה בניסיון חדש כשהודיעה כי פקח יוצב על רחוב זה על מנת לאכוף את הסדר הציבורי, ימים יגידו יהיה זה פתרון יעיל.

צילום: רכבת ישראל

מכה תשיעית: שינויים ברכבת ישראל

 תחנת הרכבת "הראשונים" בראשון לציון הפכה בשנים האחרונות להצלחה גדולה. למעלה משני מיליון איש עלו בתחנה בכל שנה וניצלו את הקו הישיר שהגיע לתל אביב מספר פעמים בשעה. רכבת זו היוותה פתרון ראוי לאלה שעובדים בעיר הגדולה, וחסכה כמות נכבדת של כלי רכב שהיו עולים על הכביש אלמלא הרכבת. לאחרונה נעשו שינויים בתואי הרכבת והקו הישיר לתל אביב בוטל. כעת נאלצים רבים מהנוסעים להגיע ברכבת לתחנת לוד, שם להחליף רכבת בכדי להגיע משם לתל אביב. ההליך המסורבל מעכב רבים ומאלץ אותם לחזור לפקקים ולכלי הרכב הפרטיים. השבוע הפגינו תושבים בתחנה, העירייה נרתמה למאבק, ונקווה שאכן יימצא פתרון. 

דו"ח חנייה (צילום: קובי קואנקס)

 מכה עשירית: מצוקת חנייה

כיאה לעיר שנמצאת בתנופת בנייה, גם תושבי ראשון לציון משלמים מחיר בדמות מצוקת החנייה. לעיתים קרובות נשמעות תלונות של אזרחים שמתלוננים על סגירת רחובות סמוך לבתיהם לטובת בנייה או שיפוצים. כתוצאה ממהלך זה, חניות הנמצאות סמוך לבתיהם נחסמות והם נאלצים למצוא חנייה באזורים מרוחקים, לעיתים במרחק של עשר דקות הליכה ומעלה.

גם הבאים לחוף הים במהלך סוף השבוע טוענים שבעת ביקורם בחוף, יחד עם עוד עשרות אלפי מתרחצים, הם נאלצים להסתובב זמן רב עם הרכב בכדי למצוא מקום חנייה. אותה בעיה קיימת גם סמוך לגן בעברית שהופך אטרקטיבי במיוחד בחודשי הקיץ. הורים רבים שרוצים להגיע עם ילדיהם בכדי להעביר את הזמן, נאלצים להתמודד עם מצוקת חנייה, דבר שלעיתים גורם להם פשוט להתייאש ולעזוב את המקום. זה המקום לקוות שהעירייה מודעת לבעיה ומטפלת בה.