האינטרנט והרשתות החברתיות מלאים בסיפורי הצלחה. מי לא שמע על הבחור שהפך בן לילה לכוכב יוטיוב או פייסבוק לאחר שהעלה סרטון מוכר עם דיבוב מצחיק? או על הבחורה שצילמה את הכלב שלה ושיתפה באינסטגרם ומאז זכתה למיליוני עוקבים מכל רחבי העולם?

אבל אם נחזור שנייה לקרקע המציאות, נגלה שרוב המשווקים באינטרנט לא הצליחו לגלות את הנוסחה שתהפוך אותם או את המותג שלהם לעסק שמגלגל מיליונים, והאמת היא שגם אין כנראה נוסחה כזו ורוב התגליות ברשת קורות ממש במקרה. למרבה הצער, אין גם ערובה לכך שאם נשקיע סכומי עתק בשיווק, גם נראה תוצאות בהתאם. כלומר, אין בהכרח קשר בין הסכום שמשקיעים בשיווק לבין היעילות שלו.

שיווק ברשת

אבל אין זה אומר שאי אפשר לשפר את יעילות השיווק שלנו באמצעות שיטות יצירתיות וחשיבה "מחוץ לקופסא". למעשה, בדרך כלל מדובר בשיטות שיווק שלא דורשות השקעה כספית גדולה, כמו למשל קידום בגוגל  או שיווק ופרסום בפייסבוק, מכיוון שהן מנצלות שיטות שיווק קיימות בדרכים שלא חשבנו עליהן קודם לכן.

הנה דוגמה לשלוש מהשיטות הללו:

שימוש לא קונבנציונלי בערוצי שיווק קיימים ברשת

שיטה אחת לשיווק לא שגרתי היא באמצעות שימוש בערוצי שיווק קיימים בדרכים שלא היינו חושבים עליהן בדרך כלל. בואו ניקח לדוגמה את תחום הרכב, שנחשב לאחד התחומים הקשים ביותר לשיווק בשל התחרות העזה בין יבואני הרכב והעלות הגבוהה של הרצת קמפיין ברשת של גוגל (אדוורדס).

אם היו אומרים לכם שקמפיין כזה יכול להצליח גם בפייסבוק, סביר להניח שהייתם מרימים גבה: אחרי הכול, מי שגולש בפייסבוק בדרך כלל לא נעול על מילות מפתח כמו בגוגל, ולכאורה נראה שהדבר האחרון שהוא ירצה לעשות זה ללחוץ על מודעה בפייסבוק שמציעה לו לקנות רכב חדש. אך באופן מפתיע, מסתבר שבאמצעות מודעות לידים שעוקבות אחרי משתמשים שנמצאים בקבוצות הקשורות לתחום הרכב, ניתן למקד את המודעות בדיוק בקהל היעד הזה. לדוגמה, חברת ניסן בטורקיה הצליחה להעלות את נתוני המכירות של רכבי ה–SUV שלה באמצעות המודעות הללו שהעבירו את הגולשים לטופס דרך של פייסבוק שניתן למלא תוך דקות ספורות.

שימוש בשיטות שיווק קלאסיות במדיומים חדשים

עוד שיטה היא זו הנקראת שיווק מפה לאוזן. פעם, כשרצינו להזמין צלם לאירוע משפחתי שלנו כמו בר מצווה, היינו בוודאי שואלים את החברים שלנו אם יש צלם שהם מכירים ושהם העסיקו בעבר ויכולים להמליץ עליו. היום, לעומת זאת, אנחנו נוטים לחפש בעלי מקצוע באינטרנט ולעתים מסתמכים על המלצות שאין לנו דרך לדעת אם הן אותנטיות או לא. ויש לא מעט בעלי עסקים שלא מהססים לפברק מכתבי המלצה...

צילום: pexels

אבל אז נכנסו לתחום הרשתות החברתיות והבלוגים וטרפו את הקלפים – אם יש לנו מספיק חברים קרובים (כאלו שאנחנו ממש מכירים גם מחוץ למסכים), ואפילו כאלו שלא התראינו איתם שנים, סביר להניח שנשמח לקבל מהם המלצה בשל רמת האמון הגבוהה שיש לנו בהם.

הודות לכך, מפרסמים יכולים לנצל את אחת השיטות הוותיקות ביותר בעולם הפרסום, אך רק אם יתאימו אותה לעידן הנוכחי. למשל, במקום לפתוח עמוד בפייסבוק ולשלוח בקשת הצטרפות לכל החברים ברשימה שלכם ולהגדיל באופן מלאכותי את מספר הלייקים בעמוד, תוכלו לעודד את המשתמשים האמיתיים במוצר שלכם להמליץ עליו לחבריהם ברגע שתעלו אותם לעמוד. כיום ניתן לפתוח חנות המציגה מוצרים בפייסבוק ולשתף אותם ממש כמו כל פוסט אחר.

לשתף פעולה עם המתחרים שלכם

דוגמה נוספת לשיווק מחוץ לקופסה היא לשתף פעולה עם המתחרים העסקיים שלנו. במקרים רבים המתחרים שלנו הם גם באיזשהו מקום הקולגות שלנו, ואם נתרום להם בצורה מסוימת, זה לא אומר בהכרח שהם יותר טובים מאתנו.

למשל, אם יש לנו ניסיון בהטמעת הפיקסל של פייסבוק באתרים כדי לבצע רימרקטינג, כלומר לפנות שוב ללקוחות שביקרו באתר דרך מודעות בפייסבוק, נוכל להציע לאחד הקולגות שלנו לפרסם מדריך טכני באתר שלו בליווי תמונות והוראות צעד אחר צעד, בתמורה לקישור חזרה לאתר שלנו. כך נשיג שתי ציפורים במכה אחת: גם נתרום למוניטין שלנו מכיוון שהשם שלנו יתנוסס בראש המאמר, וגם נקבל קישור חזרה לאתר שלנו, מה שיתרום לקידום שלנו בגוגל.

אגב, אם שיטה זו מעוררת בכם חשש, חשוב לזכור שהקולגות שלנו הם לא בהכרח מתחרים ישירים שלנו. למשל, בדוגמה למעלה, בהחלט יתכן שאנחנו מתמקדים בקידום ממומן (אדוורדס ופייסבוק), בעוד מי שכתבנו אצלו עשוי להיות חברת שיווק שמתמקדת בעיקר בקידום אתרים אורגני, אבל עדיין רוצה להעשיר את הלקוחות שלה במידע שמעבר לתחום ההתמחות שלה.

אלו רק מספר דוגמאות לחשיבה יצירתית, אבל יש עוד דרכים רבות לשווק בשיטות לא קונבנציונליות ולהצליח להתחרות בהצלחה גם בשוק רווי שקשה לבלוט בו מעל כולם. והעיקר - לא לפחד להעז ולשחות במעלה הזרם.

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו