כיצד יוצרים תקווה? בסופ"ש הקרוב תיפתח במוזאון ראשון לציון תערוכה חדשה שתבחן את הדרך הייחודית בה כל יוצר מפרש ומתרגם את המושג תקווה. 

התקווה היא כוח מניע אדיר עבור האדם והחברה. בהקשר הישראלי יש לתקווה משמעות נוספת והיא מה שאפשר להגשים את חזון הקמת המדינה. המנון 'התקווה' נכתב בימים שבהם ראשי הציונות חלמו על הקמת המדינה ועולה השאלה – מה היה מדד התקווה בימים ההם, שבזכותו הפך החלום למציאות? בתערוכה שתוצג בראשון לציון, שבה נולד המנון 'התקווה', ינסו היוצרים המציגים בה לענות על השאלה האוניברסלית מאין אנו שואבים תקווה. העבודות שיוצגו בה מעוררות מחשבה בדבר הקשר בין תקווה לאמונה, להשקפת עולם אישית ולזהות תרבותית.

מתוך התערוכה. צילום: שי בן אפרים

"תקווה היא פונקציה של השקפת עולם. מרתק לראות כיצד היוצרים השונים מגיבים אל המושג הזה, שהרי תקווה יכולה להיות תולדה של אישיותו של היוצר, או שהיא נשאבת מהמקום הישראלי שבו הם פועלים", אומרת אוצרת התערוכה, פרופ' דנה אריאלי, "התערוכה מספקת הצצה מרתקת אל עולמם הפנימי של היוצרים כמו גם אל זהותם התרבותית. התערוכה מציגה מבטים שונים בתכלית על מושג התקווה אך עצם הצגתה בעיר ראשון לציון טוענת את היצירות במשמעות ייחודית".

שי זילברמן בעבודתו "גן תקווה" בחר להתייחס למקום בו תוצג התערוכה ויצר פרשנות חדשה מזכוכית לפעמון הברזל המצוי באוסף המוזאון, שהוחזר במפתיע 50 שנים לאחר שנגנב מכיכר המייסדים. לצד הפעמון החדש יוצגו עבודות קולאז' של דיוקנאות אנונימיים של אנשים שלפי השערת החוקרים אחזו במידע על הפעמון הגנוב לאורך השנים.

יצירתה של נעה ארד-יאירי, "חלומם של אנשים ערים", נוגעת בנושא תקווה אישית בנוגע לפוריות שאינה תמיד בת מימוש,  ותעסוק בתקווה ובאמונה להרות בעתיד לצד תהיות על היכולת ליצור חיים והחשש מהעתיד. 

מתוך התערוכה. צילום: שי בן אפרים

רמי טריף יוצר בעבודתו "תקווה" מיצג השוזר בתוכו סמלים המקושרים לשואה ולנכבה. המיצב עוסק במטמורפוזה שראשיתה בפחדים ובייאוש ממחוזות העבר הישראלי והפלסטיני, אך אחריתה בהשתקפות חדשה, מעורפלת ועכשווית, המסמלת כמיהה.

המעצב והאמן תמיר שפר יבחן בעבודתו "אם לא טוב לך אז לך" את 'היהודי הנודד', שהגיע לכאן בלבמלא תקווה, אך בלא הרף הוא שואל את עצמו שאלות בדבר היתכנות הישארותו כאן.

עבודתם של עידן פרידמן ונעמה שטיינבוק - סטודיו רדיש - ”מצוי“ תעסוק בטבע המקומי כמקור השראה נקי ממטענים ובתרגומה של מלאכת ייבוש הפרחים שהייתה נהוגה באזורינו  לכדי יצירת סיכות לדש.

"גרסת כיסוי", עבודתו של עזרי טרזי בשיתוף מעצבים חוקרים ממעבדת Design-Tech בטכניון, תתמקד בחפצים ישראליים מוכרים שהפכו עם השנים  לאייקונים בתרבות הישראלית ועברו מטמורפוזה צורנית וטכנולוגית. החפצים החדשים הודפסו בתלת-ממד בחומרים חדשניים ובתהליכים פורצי דרך, וכך הם יוצרים נקודת מפגש בין ישן לחדש ומסמנים אפשרות של המשכיות ותקווה.

התערוכה תוצג במוזיאון ראשון לציון החל מה- 7.3. נעילת התערוכה: 7.8. מחיר כניסה לתערוכה: 25 שקלים.