בשבוע הספר הקודם עמדה מיכל הרטשטיין נרגשת בכיכר רבין. על השולחן שלפניה נחה ערימת ספרים שריח דפוס טרי עלה מהם, ממתינים לקונים שירימו אחד, ואם יתמזל מזלה גם ירכשו עותק. "הסתכלתי סביב. בניגוד לשנים קודמות בכיכר הייתה נוכחות דלילה של קונים", היא נזכרת. "מילא אני, אף אחד לא מכיר אותי, אבל לא רחוק ממני עמד עמוס עוז, אחד הסופרים החשובים בישראל, וגם אליו לא ניגשו. הלכתי הביתה עצובה, הבנתי שאין שוק לספרים בישראל. זה היה ערב מכונן".

כבר הורדתם את האפליקציה של mynet?

הרטשטיין (40), תושבת רמת גן, נשואה ואם לילד, מתפרנסת מעבודתה כרואת חשבון. אל הכתיבה הגיעה לפני כעשור. עם כתב היד של ספרה הראשון "וידויה של עגונת היי טק", פנתה הרטשטיין אל הוצאות הספרים הגדולות, שבזו אחר זו ענו לה במכתב סירוב מנומס.

למה לדעתך?
"כי אני לא שם מוכר. אני עצמי קוראת המון אבל שואלת מהספרייה. המצב הפך קשה יותר מאז שיצא חוק הסופרים המטופש. ההוצאות מעדיפות להוציא לאור ספר של אדם מוכר כי הסיכון הכלכלי שלהן קטן יותר".

הרטשטיין לא התייאשה ופנתה להוצאה פרטית קטנה. "לשמחתי הייתה לי היכולת הכלכלית לעמוד בעלות של עריכה, הגהה, הדפסה והפצה", היא אומרת. עד מהרה סיימה את כתיבת ספרה השני "משפחה הורגת", שגם אותו הוציאה בהוצאה פרטית. "הוא מכר פחות בגלל השם. זה לא ספר שקונים כמתנה. אחרי החוויה בשבוע הספר נזכרתי שמישהי בעבודה אמרה לי פעם שאני צריכה לחשוב על אמזון. כיום, ארבעה חודשים אחרי שהספר עלה לחנות שלהם, אני באמת לא מבינה איך לא עשיתי את זה קודם. היום ברור לי שאת הספרים הבאים שלי אני לא אפרסם בעברית אלא מיד אתרגם ואפנה לאמזון".

חלון לעולם
בשנים האחרונות נראה שיותר ויותר סופרים מגלים את חנות הספרים האינטרנטית. למעשה, ספרים הם רק חלק קטן מהמלאי שמציעה החנות של אמזון, שבה ניתן לרכוש מחוט ומחט ועד הליקופטר. וגם ספרים, הרבה ספרים. אמזון מציעה יותר משלושה מיליון כותרים מכל הז'אנרים. את הספרים ניתן להזמין כעותק מודפס בשיטה ייחודית, אבל רוב הגולשים מעדיפים להוריד את הקובץ אל מכשירי הקינדל הדיגיטליים שלהם, דבר שמאפשר להם מגוון רחב של פעולות כמו שליטה בצורת הטקסט וגודלו, סימון מקומות אהובים וגלישה לקישורים מתאימים. כל אלה כמובן אינם אפשריים בגרסה המודפסת.

"יש עוד אתרים שמציעים ספרים דיגיטליים, אבל אף אחד מהם לא מגיע להיקף הסחר של אמזון, שמחזיקה כיום ב־64 אחוז מנתח השוק", אומר לירון פיין (42), נשוי ואב לשלושה ממודיעין. בשנתיים האחרונות, אחרי שהעלה כמה ספרים פרי עטו לאמזון, הוא פועל להפצת הבשורה לכותבים הישראלים.



"אמזון הוא פתרון מצוין לסופרים טובים", הוא מדגיש. "זה עולה פחות להפיק, יש קהל הרבה יותר גדול של קונים וזה מאפשר לסופרים חדשים לצאת לאור. באמזון אף לקטור לא יגיד לי מה טוב ומה לא. צריך להסתכל על טבלת המכירות של הספרים בישראל. חלק גדול בה הם ספרים מתורגמים, ומקרב הסופרים הישראלים אנחנו רואים את השמות המוכרים, אלה שהתפרסמו בין שנות ה־70 ל־90".

לדברי פיין, רק בודדים מהשמות המוכרים בשוק הספרים הישראלי נמכרים באמזון, לצד כמה מאות סופרים ישראלים לא מוכרים. "דווקא אל מי שנחשבים כאן לסופרים מפורסמים הקהל האמריקאי פחות מתחבר", הוא מגלה רגע אחרי שהשיק באתר את ספרו החדש "סוף איכילוב", שזכה לכמות הורדות נכבדת.

אל אמזון הגיע פיין אחרי שפרסם בהוצאה פרטית את ספר הביכורים שלו, "אל מלא רחמים". "כל המהדורה נמכרה והתחלתי לקבל הרבה מכתבים מקוראים, רבים מהם בני נוער דתיים, שסיפרו לי שהספר נגע בהם, אבל לא ראיתי מזה שקל. שאלתי את עצמי ? למה סופר שמשקיע את כל כולו בתהליך הכתיבה רואה במקרה הטוב שקלים בודדים מכל ספר שנמכר, בעוד מי שמרוויח הן ההוצאות וחנויות הספרים? אנחנו עם הספר. ישראל נמצאת במקום השני בעולם של כותבים יחסית למספר התושבים. עם זאת, בארץ לא מתייחסים לסופר כאל מקצוע שאפשר להתפרנס ממנו".

מדריך לגלקסיה
פיין, פרסומאי ותסריטאי במקצועו, החל לפזול החוצה, אל הקהל בחו"ל. "ראיתי ששם אפשר להתפרנס מכתיבה. יש קהל קוראים הרבה יותר גדול ועלות ספר דיגיטלי היא שלושה דולר, שממנו אמזון לוקחת 30 אחוז והשאר הולך לסופר. אמנם זה מחיר זול בהרבה מספר מודפס, שעולה בין 10 ל־12 דולר, אבל אתה יכול למכור כמות גדולה בהרבה ובהתאם גם להרוויח הרבה יותר".

באין מי שידריך אותו החל פיין לגלוש באתר וללמוד כיצד להעלות אליו ספר ואיך לשווק אותו. את הידע שצבר תרגם למדריך אינטרנטי שהוא מפיץ בחינם לכל מי שרוצה ללמוד איך עושים זאת. הוא גם מקיים קורסים שנמשכים כמה חודשים, שבהם הוא מלמד איך להפוך לסופר באמזון. "הגיעו אליי כל מיני סופרים וביקשו שאסייע להם להתחבר לאמזון תמורת תשלום. לא רציתי