החל ממחר (שישי ה-21 בדצמבר) תבוטל האפשרות לטעון רב קו באוטבוסים או לרכוש נסיעה בודדת בחברת 'דן'. קשישים יוכלו להמשיך לרכוש נסיעה בודדת, אך לא להטעין את הרב קו. הנוסעים נדרשים להשתמש בעמדות הטענת כרטיס רב קו, אך מה יעשו תושבים שבכל איזור מגוריהם אין ולו מכונה אחת?

אוטובוס של 'דן' | צילום: תחבורה בדרך שלנו

ימים ספורים לפני שהרפורמה יוצאת לדררך ערכה עמותת 'תחבורה בדרך שלנו' בדיקת היערכות. העמותה, העוסקת בקידום הנגישות של הציבור למידע ושירותים תחבורתיים טוענת כי פרישת עמדות ההטענה במזומן לוקה בחסר, ורוב עמדות ההטענה שנפרשו אינן אוטומטיות, ותלויות בשעות הפתיחה של בית עסק.

כמו כן, נוסע שיעלה עם יתרה נמוכה בכרטיס יאלץ לרדת מהאוטובוס ולאתר עמדת הטענה זמינה בקרבת התחנה, אם אין בידו מכשיר מתקדם עם רכיב NFC לתקשורת נתונים, התומך בהטענה של הכרטיס באמצעות אפליקציה ייעודית.

בבדיקה שנערכה אמש (18.12) התברר שפרישת עמדות ההטענה לכרטיס הרב-קו בגוש דן לקויה. בראשון לציון, אין נגישות לעמדות הטענה במזומן במזרח העיר וכן בשכונת נחלת יהודה שעוברת תנופת בנייה בשנים האחרונות.

מקס מורוגובסקי, שמרכז את הטיפול בנושא בעמותה מסביר: "פיזור נאות של עמדות טעינה במזומן הוא קריטי כדי לסייע לאוכלוסייה שלא מחזיקה כרטיס אשראי, רבים מהקשישים, בני נוער, אנשים קשי יום, וכן אוכלוסייה שמתקשה בהפעלת מכונות אוטומטיות להטענה באשראי".

עמדת טעינת רב קו | צילום: תחבורה בדרך שלנו

"אחוז משתמשי התחבורה הציבורית בקרב האוכלוסייה הזו הוא גבוה, ופגיעה בלתי מידתית בהם אינה מתקבלת על הדעת. חשוב לציין שרוב עמדות ההטענה במזומן שנפרשו אינן אוטומטיות, ותלויות בשעות הפתיחה של בית עסק.

"נוסע שייתקע בלי ערך צבור ברב קו בשעה 22:00, יתקשה למצוא עמדת הטענה במזומן שעדיין פעילה, גם אם יש בקרבתו בתי עסק עם עמדה כזו".