כביש 4 לפני הוספת נתיב חדש | צילום:  אביב בן אור

ניסוי לאומי מיוחד צפוי להתחיל בימים הקרובים בראשון לציון: 2000 תושבים מהעיר שברשותם רכב פרטי ועובדים בת"א, רמת גן או גבעתיים מוזמנים להשתתף בניסוי ולהרוויח כסף.

הגידול המשמעותי בשנים האחרונות במספר כלי הרכב בכבישים בישראל הוביל בין היתר לבעיה קשה של פקקים ועומסי תנועה בלי נסבלים במטרופולין תל אביב. עומסים הגורמים לאובדן מאות שעות עבודה למשק ביום, החרפת המתח הנפשי של הנהגים, אובדן שעות פנאי וירידה בפריון העבודה. הנזק המצטבר של עומסי התחבורה מוערך ב-40 מיליארד שקל בשנה.

גודש התנועה בכניסה אל העיר גורר הפסדים כלכליים נוספים כגון בלאי של רכבים וצריכת דלק מיותרת, ושורה ארוכה של השפעות חיצוניות שליליות, לרבות פליטת גזי חממה, זיהום אוויר ורעש.

כל אלה הובילו את אגף התקציבים במשרד האוצר לבחון פתרונות להקטנת שימוש במספר כלי רכב פרטיים בנסיעתם לעבודה מדי יום. את הניסוי מקדמת חברת KAYMA, בהובלת פרופ' לכלכלה התנהגותית, דן אריאלי, ובשיתוף עיריית ראשון לציון, באמצעות חברת "ייזום ראשון".

מטרת הניסוי היא לבחון אם תשלום אגרה עבור נסיעה ברכב פרטי באזורים בהם יש עומסי תנועה יגרום לנהג הישראלי לבחור בתחבורה ציבורית. ראשון לציון נבחרה לעיר הראשונה והיחידה בישראל שתשתתף בניסוי.

הפקקים הכבדים בכביש | צילום: קובי קואנקס

אז איך זה עובד?

ייבחרו 2,000 תושבים מראשון לציון שברשותם רכב פרטי ועובדים בת"א, רמת גן או גבעתיים. לכל תושב יוקצה סכום כסף לצורך שימוש באפליקציה ייחודית, שפותחה במיוחד עבור ניסוי זה, ופועלת בדומה לאפליקציית WAZE כאשר היא עוקבת אחר מיקום הנהג באמצעות הטלפון הסלולרי שלו.

לצורך הניסוי הוגדרו שלוש טבעות גודש במטרופולין תל אביב, כשהרכב עובר טבעת גודש, קופצת לו הודעה בה הוא מתבקש להשיב באיזה אופן הוא נוסע: רכב פרטי, אוטובוס או קראפול. אם הנהג סימן רכב פרטי – הוא יחויב באגרה. משתתפים שיצליחו להימנע מכניסות לטבעות גודש, וישיבו לכל השאלונים השבועיים שיישלחו להם באפליקציה, יכולים לסיים את הניסוי עם רווח כספי של עד 1,000 שקלים שישולמו להם.

ראש העירייה, רז קינסטליך: "אני מזמין את התושבים שברשותם רכב פרטי לקחת חלק בניסוי חשוב זה ולעזור לכולנו לשפר את איכות החיים בכבישים". 

הניסוי יחל ב-27.10.19 ויימשך חמישה שבועות. תושבים המעוניינים להשתתף בניסוי, מוזמנים להירשם כאן.