"זו הולכת להיות המחאה הציבורית הגדולה ביותר שהיתה כאן", מבטיחה תקווה רחמים תושבת ראשון לציון. "אנחנו נוציא אלפי אנשים לרחוב, נגיש תביעות נגד העירייה ולא נשקוט עד שיסגרו את תאגיד המים שמוציא כספים רבים מתושבי העיר". הסיבה לזעם הרב של רחמים היא מכתב מתאגיד מניב, לפיו הדיירים בבניין שלה חרגו ב־400 אחוזים בשימוש במים.

כשגילתה שהיא ושכניה לא לבד ושיש טענות דומות מצד מאות תושבים, החליטה רחמים להעביר את מחאת התושבים מהרשת אל הרחוב, ופנתה למשטרה כדי לקבל אישור לקיים הפגנה ציבורית. "אנחנו נוציא את התושבים לרחובות כדי שיבינו כמה עוצמה יש לטענות שלנו", היא מבטיחה. "אני רואה ברשתות ועוקבת בווטסאפ והכל מלא בתלונות, כך שאנחנו לא נעצור שם. זו תהיה המחאה החברתית הגדולה הבאה בעיר ולא נסיים אותה עד שיסגרו את התאגיד".

"אמרו שהבעיה במונה". מטה 'מניב' | צילום: אבי מועלם

חשבון של 1,750 שקל
בראיון עם מנכ"לית התאגיד, סאלי לוי, לפני כשבועיים ב'ידיעות ראשון', היא הודתה כי הטענות מוכרות אך השיבה כי מדובר בחשבונות גבוהים יותר מאחר והחיוב הוא על תקופה שבה היו חגים ולכן התשלום הוא על 70 יום במקום 60. אלא שהתשובה לא סיפקה את התושבים, שהתקשו להבין כיצד תוספת של עשרה ימים בלבד, שבהם רבים מהם לא שהו בביתם אלא היו בנסיעות ובבילויי חג, הביאה לצריכה חריגה של מאות אחוזים, שהתבטאה בקפיצה של מאות שקלים בחשבון.

כך קרה לאסנת פליישמן שפתחה את חשבון המים שנשלח אליה מתאגיד המים העירוני ולא האמינה. "עיניי חשכו, נדהמתי כשראיתי שהחיוב הוא 1,750 שקל על השימוש במים. עברתי על חשבונות המים הקודמים וראיתי שבחשבון שלפניו קיבלנו 844 שקלים, מה שאומר שהחיוב הוא יותר מכפול וזה לא הגיוני. החשבונות הקודמים היו אפילו עוד יותר נמוכים. כשהתחלתי לבדוק הבנתי שזו בעיה שיש לתושבים רבים, שחשבון המים שלהם חורג במאות אחוזים, וזה אומר שיש כאן בעיה רוחבית".

פליישמן פנתה לתאגיד המים בבקשה לקבל תשובות. "הם הבטיחו לחזור אלי, רק שזה עוד לא קרה. מישהי אחרת יצרה איתי קשר אחרי שכתבתי תלונה בדף הפייסבוק של ראש העירייה ואמרו שהם יבדקו את התלונה שלי".

גם דניאל רזניק נתקל בגל התלונות, והבין שהוא לא לבד. "אני גר בבניין שבו כבר שלוש שנים אנחנו הדיירים ואני כיושב ראש הוועד, מקבלים בכל סוף שנה מכתב המבשר לנו על חריגה בצריכה המשותפת ותמיד זו חריגה לא הגיונית. מבקשים מאיתנו לבדוק נזילות או למצוא אסמכתאות שיסבירו את החריגות. הם בונים על זה שזה מסובך לאנשים להביא שרברב או בעל מקצוע אחר ולאנשים אין זמן, אז הם משלמים כמו גדולים.

"לי אין יותר כוונה לעשות את זה כי הגיעו מים עד נפש. אני מתכוון ללכת איתם עד הסוף. קיבלנו חריגה של 220 אחוזים, זה נשמע הגיוני? בגלל שלתושבים אין כוח לבירוקרטיות הם ינצלו את המצב ויעשו קופה על הגב שלנו? אני מתכוון לחבור לתושבים נוספים ולהגיש תביעה ייצוגית. כמו כן אני והדיירים נלך למשטרה ונגיש תלונה על גניבה. זה מה שזה - גניבה".

דניאלה עטיה, שמצאה את עצמה בסיטואציה זהה, טוענת: "אנחנו כעת מתארגנים לתביעה ייצוגית, כי כמו שזה נראה יש כאן הונאה רחבה אצל תושבים רבים ברחבי העיר. אצלנו זו סאגה מתמשכת נגד התאגיד, ואחרי שהתחילו להתעורר תלונות של אנשים הבנתי שאני לא לבד. כבר למעלה משנה אנחנו בבניין מקבלים חיובי מים מוגזמים ולא ברורים. בכל פעם זו הפתעה מחדש, פעם אחת 700 שקל, פעם אחרת 900 שקל. כשאנחנו פונים הם פשוט אומרים שהבעיה היא במונה".

התביעה בדרך?
במקביל, החלו כאמור כמה מהתושבים לבחון את הכיוון המשפטי במטרה להגיש תביעה ייצוגית. "כתושבת שקיבלה צריכה משותפת גבוהה וגם ביתית גבוהה, פניתי למניב ועורך הדין שלהם ענה לי", אומרת מי שמרכזת את הפניות, עו"ד אתי בר מימון, תושבת העיר שבעצמה קיבלה חיוב גבוה. "ביקשתי לדעת מתי כויל מד המים שלי או מתי הוא הוחלף. אמרתי להם שבוודאות לא היתה נזילה וגם שהיה בעל מקצוע שבדק זאת ולכן לא יכול להיות שיש חריגות לא רגילות כאלה. כתוצאה מהמקרה שלי נחשפתי לפתע לעוד תלונות רבות, תיבת המייל שלי מלאה בטענות של אנשים ואני בודקת היתכנות לתביעה ייצוגית או פרטנית.

צילום: צביקה טישלר

"כבר כמה שנים שנורה אדומה דולקת אצלי", היא מוסיפה. "היו לי יותר מדי היתקלויות עם תאגיד המים בעבר, כך שיש לי חשש שמשהו לא תקין. מי ערב לנו שמניב לא מגלגלת על הגב של התושבים עלויות שלא קשורות בהם? בכוונתנו לפנות למבקר המדינה וגם לעירייה, שיספקו תשובות ויבדקו את כלל הטענות".

מי שעוד התגייסה לטובת התושבים המתלוננים היא חברת המועצה מירב שמואל, "חברת המועצה יפעת מאירוביץ־יפת ואני הגשנו זכות עיון מפורטת לקבלת כל המידע באשר לחיובים שקיבלו תושבים, זאת נוכח תלונות רבות של תושבי העיר ופנייתה של עו"ד בר מימון אלינו בכל הקשור לעלייה מטאורית לכאורה בצריכת המים של רבים מתושבי העיר. אנו מתכוונות לחקור את העניין לעומקו ולא להניח לנושא עד שהאמת תצא לאור".

העירייה: "הטענות ייבדקו"
במהלך שבוע ימים הציפו תושבים רבים את המוקד הטלפוני של תאגיד המים והתלוננו על חיובים לא הוגנים. בתחילה עוד ניסו בעירייה לדחות אותם בטענות הקבועות של חיוב על ימים רבים יותר, אך כעבור שבוע גם הם הבינו שאי־אפשר לעמוד יותר מול סחף התלונות והמחאה הציבורית שנרקמת מתחת לאפם. ביום ראשון פרסמה העירייה הודעה בזו הלשון: "לאור פניות וטענות מצד תושבים שהגיעו ללשכת ראש העירייה בנוגע לחשבון המים האחרון שהתקבל, הנחה ראש העירייה את חברת מניב להקים צוות בדיקה מקצועי לבחינה יסודית של הטענות. המסקנות יפורסמו בתום הבדיקה".

התושבים מצדם הגיבו בחשדנות להודעה זו ואמרו כי אין בה כדי לעצור את המחאה ושכעת חובת ההוכחה היא על העירייה.