על פי נתוני עמותת 'אור ירוק' מתחילת שנת 2018 נהרגו 17 רוכבי אופניים חשמליים – לעומת שבעה רוכבים שנהרגו בשנת 2017 כולה. במחצית הראשונה של שנת 2018 חלה עליה חדה במספר המאושפזים בתאונות אופניים חשמליים.

תאונת אופניים חשמליים. צילום: הרצל יוסף

על פי מחקר של מכון גרטנר שנערך על ידי פרופ' קובי פלג וד"ר מאיה סימן-טוב, 414 בני אדם אושפזו בבתי החולים בחציון הראשון השנה לאחר שהיו מעורבים בתאונת אופניים חשמליים לעומת 302 בני אדם שאושפזו בתאונות דומות בחציון הראשון בשנת 2017 – עליה של 37%.

מה המצב בראשון לציון?

בחציון הראשון של שנת 2018 (ינואר-יוני), התאשפזו בראשון לציון שבעה בני אדם בעקבות תאונות אופניים חשמליים. מספר כמעט זהה למספר הנפגעים (8) בשנת 2017 כולה.

ראשון לציון נמצאת במקום השמיני בדירוג יחד עם טייבה.

תאונה, אופניים חשמליים. צילום: הרצל יוסף

בת ים השכנה ממוקמת במקום התשיעי, ואילו בחולון המצב הרבה יותר חמור, כאשר העיר מדורגת רביעית עם 12 אישפוזים עקבות תאונות אופניים חשמליים. חולון מדורגת אחרי תל אביב שמוליכה את הטבלה (עם 59 תאונות), ירושלים (33) ואשקלון (25). 

עוד עולה מהנתונים כי בשנת 2018 חלה עליה משמעותית במספר הפצועים המאושפזים רוכבי אופניים חשמליים מתחת לגיל 15, שרוכבים בניגוד לחוק המתיר רכיבה החל מגיל 16. 90 בני אדם מבין כלל המאושפזים בתאונות אופניים חשמליים בחציון הראשון של 2018 היו בטווח הגילאים 0-15לעומת 67 רוכבים באותה קבוצת גיל שאושפזו בחציון הראשון בשנת 2017עליה של 35%.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "במשך שנים התעלם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מהעליה המתמדת במספר הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים ונתן למצב להתדרדר לכדי סכנה אמיתית כך שכל רכיבה היא כמו רולטה רוסית.

"כבר מזמן היו חייבים להכין תכנית אסטרטגית אמתית שתהפוך את הרכיבה לבטוחה באמצעות שבילי רכיבה שיפרידו את הרוכבים מכלי הרכב ומהולכי הרגל במקביל לחיוב חבישת קסדה לכל הרוכבים והגברת המודעות. הגיע הזמן שהמדינה תיקח אחריות על המחדל הזה ותפסיק להאשים רק את הרוכבים".