עיריית ראשון לציון עתרה לבג"ץ כנגד הוועדה לתשתיות לאומיות בעניין התוואי הקו החום והאדום של הרכבת הקלה. ראשון לציון היא הרשות היחידה במדינה שקיבלה אישור ממשרד התחבורה להקים בעצמה את הקו.

30 ק"מ ו-44 תחנות. הקו החום, הדמיה: משרד מנעד

העירייה קיימה שיתוף ציבור בעניין תוואי הרכבת, לאחריו גיבשו במינהל ההנדסה ובאגף המשפטי בעירייה את ההשגות בכל הקשור לתוואי כפי שהות"ל פרסמה.

בין הנושאים המרכזיים בעתירה ביקשה העירייה להעתיק דרומה את מרכז התחזוקה והטיפול של הרכבת (הדיפו), שמתוכנן לקום ממערב למתחם האלף, כך שלא יפגע ברצף התעסוקה והמגורים המתוכנן לקום בין מתחם האלף לחוף הים בשטח המערבי שעתיד להתפנות.

שטח הדיפו מוערך בכ-280 דונם, ומיקומו עלול לשבש משמעותית את הרצף העירוני אותו העירייה מתכננת.

בנוסף ביקשה עיריית ראשון לציון להסיט את תוואי הרכבת מרחוב כורש במערב אל חניון חוף הים, ובחזרה מזרחה דרך רחבעם זאבי. מדובר בהארכת המסלול בכ-2.5 ק"מ, כך שמצד אחד ייתן מענה לבאי חוף הים ומנגד לא יחצה את שכונת נווה חוף.

כמו כן טענה העירייה בעתירה כי יש חשיבות רבה לשינוי התוואי במתחם האלף. לפי התכנון שהוצג הרכבת תעבור במתחם המגורים ולא במתחם התעסוקה כפי שלדעת העירייה יהיה נכון יותר.

בעירייה הסבירו כי עלול להיווצר "פספוס אדיר" שכן המתחם צפוי להכיל 1.7 מיליון מ"ר תעסוקה ו-5,500 יחידות דיור, וההשפעה על צמצום מקומות החניה ומעבר לתחבורה ציבורית תהיה רבה יותר במידה והרכבת תעבור במתחם התעסוקה.

באשר לחציית הקו במרכז העיר, הות"ל קיבלה את התנגדות העירייה להעברת הקו לאורך רחוב הכרמל הצפוף, אך מצד שני לא הכריעה לגבי חלופה. הות"ל העבירה את הסוגיה לפתחה של נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) שתציג תוואי חדש.

ראשון לציון היא הרשות היחידה בישראל שביקשה וקיבלה ממשרד התחבורה אישור להשיג את המימון באופן עצמאי להקמת הקו החום. בעירייה העריכו שמהלך זה צפוי לזרז משמעותית את לוח הזמנים.

אורך תוואי הקו החום מגיע לכ-30 קילומטרים והוא כולל 44 תחנות. הוא חלק מרשת מטרופולינית בגוש דן הכוללת גם את הקו האדום, הירוק והסגול. הרשת מבוססת על מעברים בין קווי הסעות ההמונים וקווי הרכבת הפרבריים, כדי ליצור ניידות אזורית בכל מטרופולין תל אביב. חברת נת"ע (נתיבי ישראל) מעריכה כי הקו ישמש כ-124 אלף איש ביום ולמעלה מ-17 אלף איש בשעת השיא בבוקר.

"טובתם של תושבי העיר עומדת לנגד עיני", הבהיר ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך. "לא נאפשר פגיעה באיכות החיים של התושבים ולכן חשוב שכבר בשלב התכנון יבוצעו השינויים הנדרשים. תחבורה ציבורית יעילה חשובה לכולנו, אך היא חייבת להתבצע בשיתוף הציבור ותוך פגיעה מינימאלית במרקם החיים".

מ"מ וסגנית ראש העירייה, עו״ד ליאל אבן-זהר, סיכמה: ״העתירה הוגשה בהמשך להחלטת הוועדה לתשתיות לאומיות לדחות חלק מהתנגדויות שהוגשו על ידי העירייה, כמו גם התנגדויות של עשרות מתושבי העיר ושל עו״ד סורין גנות ושלי שהוגשו באופן אישי לתכנון הקו החום החוצה את ראשון לציון ומיועד לתחבורה ציבורית לעשרות שנים קדימה.

"לשמחתי ההנהלה החדשה של העיר בראשות ראש העירייה רז קינסטליך, רואה בראש ובראשונה את טובת תושבי העיר ואת איכות חייהם, ועל אף שאנחנו מעוניינים לקדם במהירות תחבורה ציבורית יעילה, לא נאפשר פגיעה באיכות חיי התושבים בנווה חוף או במרכז העיר. לא נוותר עגם ל תכנון מיטבי לעיר ולהתפתחותה העתידית רק בגלל שיקולי חסכון כספי של נת״ע, או שיקולים אחרים שאינם מתייחסים לכך שמדובר בנתיב קריטי לעיר".