בימים אלה מציינים נבחרי הציבור של ראשון לציון להנהלת ומועצת העיר 100 ימים מאז הבחירות, זמן מספק כדי לבחון עד כמה הם קשובים לציבור שבחר בהם. רבים בוודאי זוכרים שכמעט כל המתמודדים הבטיחו שמבחינתם התושב הוא לפני הכל, אך האם זה באמת כך?

בניין עיריית ראשון לציון | צילום: אבי מועלם

צריך להזכיר שעם בחירתו עשה ראש העירייה הטרי רז קינסטליך מספר צעדים שנועדו לקרב את העירייה לציבור.

כך למשל, מיד עם כניסתו לתפקיד הוא הורה בצעד סמלי להזיז את המחסום שהוצב בכניסה לקומה החמישית שבה נמצאת לשכתו. גם ישיבות המועצה הפכו לנגישות, וכעת כל תושב יכול לצפות בהן בשידור חי דרך דף הפייסבוק של העירייה.

מנגד, דף הפייסבוק העירוני היה בעבר אחת הדרכים עבור התושב להציף בעיות ולשחרר קיטור, אך מאז הבחירות אין שם מענה לתושבים. לאחרונה העלה קינסטליך פוסט בדף הרשמי שלו ובו ביקש מתושבים לכתוב את מה שמטריד אותם בעיר. מאות מיהרו להציף בעיות שונות.

שומרים על קשר

הדרך המסורתית והטובה ביותר לפנות אליהם, שהיתה נהוגה עד כה, היא באמצעות שליחת דואר אלקטרוני לחברי המועצה. אך כמה מהם באמת מתייחסים לדואר שנשלח אליהם? מה עושים נבחרי הציבור שנבחרו על ידי תושבי העיר עם פניות שמגיעות אליהם ישירות מתושבים? בדיוק את זה ביקשנו לבחון על ידי שליחת מכתב בדוא"ל.

ראשית יש לציין כי מי שמעוניין להשיג את כתובות המייל של חברי המועצה יכול לעשות זאת בקלות על ידי כניסה לאתר העירייה, לבחור ב'העירייה לשירותך' ושם להיכנס לרשימת כל חברי המועצה.

קינסטליך| צילום: אבי מועלם

בדף זה יופיעו גם כתובות המייל של כל חברי המועצה (מלבד של מעיין פלח שדה, חברת סיעתו של קינסטליך) ומספרי הטלפון של לשכתם או של המזכירות שלהם.

אל חברי המועצה שלחנו פנייה באמצעות הדואר האלקטרוני מאת תושבת פיקטיבית בשם רעות אהרוני בזו הלשון: "אני רעות אהרוני וכותבת בשם סבתי שאין ברשותה דואר אלקטרוני. סבתי תושבת מזרח העיר, סמוך לרחוב נהריים, שם מתבצע בשנים האחרונות פרויקט פינוי־בינוי. המצב הוא כזה שהבית בו מתגוררת סבתי מאוד ישן, הביוב זורם בין המבנים והתקרות מתקלפות ומלאות עובש כתוצאה מנזקי הרטיבות. בשנה שעברה קרסה תקרה באחד הבתים ואני חוששת שגם לה יקרה דבר דומה".

יש לציין כי פנייה זו אינה סתמית, וכי בחורף שעבר אכן קרסה תקרה בביתה של תושבת הרחוב והמבנים שם רעועים.

ענו או התעלמו

לכל חברי המועצה נשלחה הפנייה במייל. המתנו שבוע בציפייה לראות מי יתייחס אלינו ואכן עד מהרה החלו להגיע התשובות.

הפניות שנשלחו לראש העירייה ולסגנו אבי חיים זכו למענה אוטומטי שהודיע כי הפנייה התקבלה והיא מטופלת. אצל חיים מלבד מענה זה לא נוצר קשר כדי לעדכן בהמשך טיפול.

מי שהפתיע היה ראש העירייה שמלשכתו פנו עוד באותו יום שבו נשלחה הפנייה בזו הלשון: "רעות שלום, ניסיתי מספר פעמים להתקשר אלייך ואף השארתי הודעות במשיבון, זאת על מנת לבדוק את פנייתך. אודה לך באם תפרטי באיזה רחוב מדובר? מה הבקשה? חסרים לי פרטים. לכן שוב, אודה לפרטים ואף לשיחתך עימי". אין מה לומר, התרגשנו מהמענה המהיר והניסיון לסייע.

למרבה הצער, בקרב חברי המועצה רק מעטים התייחסו: ארבעה בלבד מתוך 31 חברי מועצה. מבחינתנו מדובר בתעודת עניות עבור מי שמתיימר לפעול למען הציבור ששלח אותם.

הראשון לשגר תשובה היה חבר האופוזיציה אייל מושיוב מסיעת 'רק ראשון', שבראשה עמד עד לאחרונה דב צור. מושיוב היה במשך שנים רבות סגן ראש העירייה וכעת לומד מחדש את יחסי הכוחות מספסלי האופוזיציה.

מספר שעות לאחר הפנייה, השיב מושיוב: "רעות שלום, אבקש שתתאמי ביקור יחד איתי בבית סבתך, אני רוצה לראות במו עיניי", והוא הוסיף את מספר הטלפון של מזכירתו. לאחר שלא התקבלה תשובה המשיך מושיוב, התקשר בעצמו ואף שלח את מזכירתו להתקשר פעמים רבות כדי לתאם סיור.

אסף דעבול | צילום אבי מועלם

אחריו יצרה קשר חברת אופוזיציה נוספת, מירב שמואל, גם היא מסיעת 'רק ראשון', שנכנסה השנה לראשונה למועצת העיר. בתשובה לפנייה כתבה שמואל: "אני מנסה להשיג אותך מזה יומיים כדי לתאם סיור במקום ביחד עם אייל מושיוב חבר המועצה אך איני מצליחה להשיגך. תתקשרי אלי בבקשה לתיאום", וצירפה את מספר הטלפון של המזכירה.

חבר מועצה נוסף שהתייחס לפנייה היה המשנה לראש העירייה, אסף דעבול, איש אופוזיציה ותיק לשעבר שמכיר את השטח מקרוב. מלשכתו התקשרו באותו היום פעמיים ולמחרת פעם נוספת בבקשה לקבל פרטים נוספים.

ההתייחסות האחרונה באה מחברת המועצה אפרת אברמוביץ', גם היא חברת מועצה חדשה שהחלה את דרכה בסיעתו של צור, אך לאחר מכן הצטרפה לקואליציה של קינסטליך. בתשובה לפנייה כתבה אברמוביץ': "רעות שלום רב, קראתי את פנייתך ומצוקתך ברורה לי, העברתי את פנייתך לאחראי על מבנים מסוכנים אעדכן בתשובתו".

יש לציין כי כתובת המייל של יו"ר 'יש עתיד' בעיר איתי מתיתיהו שגויה ומה שנשלח אליו חוזר בחזרה, על כן כדאי לתקן זאת מאחר שככל הנראה מתחילת הקדנציה הוא אינו מקבל פניות ציבור. שאר חברי המועצה, כאמור, לא התייחסו לפנייה שנשלחה אליהם. וחבל.

אייל מושיוב | צילום: אבי מועלם

תגובות

מוטי עג'מי: "מדי יום אני מקבל עשרות פניות ומקפיד שכולן תעננה. את הפנייה הספציפית הזו לא קיבלנו משום מה וזה מצער כי בתור מחזיק תיק הרווחה אני מקפיד לסייע במקרים אלה".

מקסים בביצקי: "אני מקבל מדי יום עשרות פניות ולא תמיד מספיק לטפל בהן בטווח הקצר. מעבר לכך אני מחזיק תיק הביטחון ולכן הפנייה אינה בסמכותי".

אילנית הרוש: "מזכירתי בחופשה והמייל לא עבר לעיוני. כעת משראיתי את תוכן הדברים,מכיון שזה אינו בתחום אחריותי, העברתי לטיפול בבקשה מיוחדת למייל".

ליאל אבן־זוהר: "ככלל, כשפונים לחברי מועצה, צריך לזכור שחלקם, כמו חברי סיעתי, לא עובדים בעירייה אלא מתנדבים בה, ולא רואים מיילים עירוניים, אלא אם מעבירים להם למייל האישי. בדרך כלל אני עונה למיילים כמעט מיד, כולל בסופי שבוע, ואני גם זמינה מאוד בווטסאפ ובפייסבוק. את המייל לא ראיתי בזמן אמת, והוא גם הגיע, באופן מוזר, באותיות קטנות וכמעט לא קריא".

אפי משה: "בעירייה נהוג לשלוח מענה אוטומטי. אני החלטתי שלא להפעיל מענה זה שלא פעם מעצבן גם אותי ונותן תחושה שלא ממש סופרים אותך. אני מקבל עשרות מיילים מידי יום ובאופן טבעי נותן עדיפות לתחום העסקים עליו אני אמון. כמו כן מתקשרים אלי המון תושבים שמבקשים סיוע ואני באמת יוצא מגדרי לסייע. אני ממליץ לכל תושב שצריך את עזרתי להתקשר אלי לנייד 050-2813333".

קרן דנה: "למיטב זכרונה של מנהלת הלשכה שלי בנושא המדובר ישנה תלונה בנושא ביוב ולכן הפנייה נמצאת בחומר לפגישת העבודה הקרובה עם מנכלית מניב".

איתן שלום: "אני לא עובד עם מיילים וכמעט לא נמצא בעירייה. המזכירה שלי בחו"ל כך שלא יכולתי לבדוק".

אריה כהן: "קיבלתי את הפניה, אבל היות ואני לא מחזיק בתיקים הקשורים לפנייה היא ממילא לא רלוונטית לגביי ולכן לא התייחסתי".

יוסי חממי: "לצערי לא ראיתי את המכתב, כשהודעתם לי שהייתה פנייה מיד בדקתי את העניין ומהתשובה שקיבלתי הבנתי שהעניין טופל".

דורון אוזן: "לא קיבלתי כל פנייה".

ציון כהן הציע עזרה אחרי שפנינו אליו והפנינו את תשומת לבו למייל שלא נענה.

שמואל ג'מיל: "מחילה המזכירה שלי בחופש, לא מבין במיילים".