כמה דוחות על עבירות שנעשות ברכיבה על אופניים חשמליים ניתנו ברשויות השונות בישראל? זו השאלה שביקשו לבדוק בעמותת 'אור ירוק', ושלחו פנייה, על בסיס חוק חופש המידע ל-28 רשויות בישראל, ראשון לציון ביניהן. מה העלתה הבדיקה?

תאונת אופניים חשמליים. צילום: הרצל יוסף

בחודשים הבאים, ייכנסו לתוקף תקנות חדשות הנוגעות לשימוש באופניים חשמליים. רוב התקנות מחמירות עם הרוכבים, ובמקביל חלק גדול מהתקנות מעביר אחריות למשטרה ולרשויות המקומיות הנדרשות לאכוף.

נתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת 'אור ירוק' חושפים כי בשנת 2018 רשמו השוטרים כ-25 אלף דוחות לרוכבי אופנים חשמליים, המהווים עליה של 60% במספר הדוחות שנרשמו בשנת 2017. לדברי 'אור ירוק', בעוד המשטרה מגבירה את האכיפה, בולטת לרעה היעדר אכיפה מצד פקחי העיריות והרשויות המקומיות. 

מתוך 28 ערים אליהן נשלחה השאלה, רק 19 ערים השיבו. מן הנתונים שהתקבלו עולה תמונה עגומה החושפת, לדברי עמותת 'אור ירוק', כי למעט עיריית תל אביב-יפו, רוב הרשויות כמעט ולא מתייחסות לסמכויות האכיפה. אם כי בראשון לציון המצב טוב יותר מאשר ברוב הערים בישראל.

מבצע אכיפה בבית ספר 'המעיין' | צילום: גיל רוטשילד

בראשון לציון בה לאחרונה בוצעה בדיקה שהעלתה שהחשש העיקרי של תושבי העיר הם האופניים חשמליים, מתברר שבשנה האחרונה, השנה שבה החלו בעיר לאכוף את חוק ייעול האכיפה, נרשמו בעיר 231 דוחות.

נתון המציב את ראשל"צ במקום השלישי בישראל (אחרי ת"א ורעננה) ברישום דוחות לעבירות רכיבה על אופניים חשמליים.

לצורך ההשוואה בתל אביב נרשמו ב-2017: 3,483 דוחות, וב-2018: 6,785 דוחות, ברעננה נרשמו מאז דצמבר 2017 - 413 דוחות, ראשון לציון ניצבת כאמור במקום השלישי, ואחריה רמת גן עם 179 דוחות. 

לעומת זאת בערים רבות אחרות, ביניהן ירושלים, חיפה והשכנות חולון ובת ים לא נרשם עד כה ולו דוח אחד של פקחי העירייה על עבירות שנעשו ברכיבה על אופניים חשמליים.

יש לציין שבראשון לציון נעשו עד כמה מספר מבצעי אכיפה שבאחד מהם אף נתפס ילד בן 12 על אופניים חשמליים

ארז קיטה מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים אחראי לכאוס שנוצר סביב האופניים החשמליים אבל ראשי העיריות לא יכולים לשבת בחיבוק ידיים ולהתעלם מכך שאנשים נהרגים בעיר שלהם, ובזמן שהם לא מבצעים אכיפה למרות שיש בידיהם סמכויות לכך".