תוכנית נתיב 'מהיר לעיר' נשמעה בתחילה כמו החלום בהתגלמותו. בחברת 'נתיבי איילון' מבטיחים השקעה של מיליוני שקלים בפיתוח עירוני שרק ערים מעטות זכו בו, וכל זאת לטובת נתיבי תחבורה ציבורית שיקלו את העומס בכבישים ויעודדו שימוש באוטובוסים בתוך העיר ומחוצה לה.

חברי ועד הפעולה | צילום: אבי מועלם

אלא שנראה שכעת גם בחברה מבינים שהדרך לפרויקט עוד ארוכה, בגלל התארגנות של תושבי מערב העיר, שמצהירים כי כל עוד לא יקבלו תשובות לבעיות שהציגו, בכוונתם למחות בדרכים שונות ואף לפעול לביטול הפרויקט. המשמעות: השקעה של למעלה מ־100 מיליון שקלים שעלולה לרדת לטימיון.

שאלות רבות

לפני כשלושה שבועות ערכה חברת נתיבי איילון כנס תושבים במערב ראשון לציון במטרה להפיג את החששות של התושבים ולענות על שאלותיהם. אלא שנדמה שהכנס, שהיה אמור לגרום לערפל להתפוגג, רק סיבך עוד יותר את המצב והגביר את החשש בלב התושבים, והם החליטו להקים גוף בשם 'פורום פעולה של שכונות המערב', במטרה לשנות את התוכנית.

"בחודש אוגוסט התחלנו להיחשף לרעיון של נתיבי תחבורה ציבורית כאשר נתיבי איילון חילקו עלונים וביקשו מאיתנו להגיע לאולם 'כרמים' כדי לקבל עוד מידע, לשאול שאלות ולקבל תשובות", מספר קובי אלמושנינו, יו"ר ועד שכונת קריית הלאום, "למעשה זו היתה יוזמה שלהם שנועדה להביא את הנושא לידיעת הציבור".

לדבריו, יומיים קודם לכן הוא ותושבים נוספים נחשפו לתוכנית בכתבה שפורסמה כאן ב'ידיעות ראשון'. בכתבה הציגה מנהלת אגף בפרויקט 'מהיר לעיר', עדי קין־קרני, את התוכנית כפתרון האידיאלי עבור התושבים, "זאת סוכריה שהמדינה נותנת לרשות המקומית, במסגרתה משדרגים את כל התשתיות בעיר. מוסיפים מדרכות חדשות, סוללים שבילי אופניים, מתקינים עמודי תאורה חדישים ומקימים תחנות אוטובוס ברמה המתקדמת ביותר בעיר".

כאשר נשאלה לגבי החשדנות של התושבים, ענתה קין־קרני כי "אין תחליף לקשר הישיר עם התושב וכשאנחנו מראים את התוכניות ואת החשיבות שלה, אז רבים מהם משתכנעים. כשמשנים לאנשים את המוכר והידוע, אז לא תמיד קל לקבל את השינוי. היום אנחנו עובדים עם קבוצות של תושבים גם בשלב התכנון כדי לקבל את מגוון הדעות, כדי שנוכל לפעול למען התושב".

חברי ועד הפעולה | צילום: אבי מועלם

אבל נראה שאת ההבטחות הללו התושבים לא ממש מרגישים בשטח. "הבנו שיש בעיה ושרוצים לעשות כאן מחטף והגענו לכנס מוכנים כדי לקבל תשובות", מספר אלמושנינו. "הבנו שב'נתיבי איילון' החליטו לצאת עם התוכנית לאחר קבלת הסכמה מהנהלת העירייה הקודמת. למרות שאנחנו לא תמימים, ויודעים איך דברים עובדים, החלטנו לתת צ'אנס לחברה ולכנס.

"במהלך ההתכנסות ביקשנו לקבל את ניתוח דוח התעבורה שלהם", מוסיף אלמושנינו. "רצינו לדעת על סמך מה החליטו להעביר את נתיב התחבורה הציבורית דרך רחוב התקומה, שם יש רק שני נתיבים, ולהשאיר אותנו עם נתיב אחד, כיוון שלתחושתנו יש דרכים לא פחות עמוסות שבהן יש שלושה נתיבים ולכן אם אחד מהם יילקח לטובת נת"צ זה יפגע פחות באנשים".

לדבריו, הבעיה היא לא ברחוב התקומה אלא בציר משה דיין לכיוון היציאה לתל אביב. "שם צריכים הרבה יותר את הנתיב לתחבורה הציבורית, מכיוון שבו נמצא צוואר הבקבוק ובבוקר יש שם עומסים. אם לוקחים את רחוב התקומה עם שני הנתיבים ומקפיאים נתיב שלם לטובת התוכנית, פוגעים בתושבים, כך שגורמים יותר נזק מתועלת".

"הנת"צ אמור לשרת אותנו מבחינה תחבורתית, אבל לא התייעצו עם התושבים אף לרגע", מתלונן נח אוסקר משכונת קריית ראשון, שניצב גם הוא בחזית המאבק. "לא דיברו איתנו על הדרך, כמו באיזה אופן זה יתבצע, מה כדאי לעשות במינימום האפשרי של הפרעה לתושבים? מתברר לנו עכשיו שגם 50 חניות שהיו לטובת הציבור פשוט יתפוגגו, זאת בנוסף לשנה ויותר של חסימות נתיבים".

"בגדול אני בעד פתרון כולל אבל לא כפי שהוא כעת", אומר הפעיל החברתי אבי לוזמן, גם הוא תושב קריית ראשון. "רק כדי לסבר את האוזן, בשבילי לנסוע מהבית לגשר ראשון ביום רגיל לוקח בסביבות 35 דקות, אז מה יקרה ביום שיסגרו נתיב תנועה אחד ברחוב התקומה? הם פשוט יפגעו באיכות החיים שלנו וגם יפגעו בערך הדירות שלנו. זו חלמאות לשמה.

דרך משה דיין ראשון לציון | צילום אבי מועלם

"שיסבירו למה פרויקט כולל צריך להתחיל ב־600 המטרים האלה", הוא מוסיף. "כיום להתחיל פרויקט לאומי דווקא ברחוב התקומה יגרום להמון עוגמת נפש ולסבל לתושבים. אני לא מבין איך חתמו על דבר כזה".

אלמושנינו מתייחס גם להתפארות החברה בהשקעה של 135 מיליון שקל. "ראש העירייה בעצמו אמר לנו שהוא לא ראה תוכנית כוללת, ומלבד המקטע הספציפי שיעבדו עליו בקרוב הוא לא יכול לומר מה יהיה בהמשך, ולכן הוא גם ממליץ לדרוש לראות את התוכנית העתידית".

"התחמקויות וסיסמאות"

תהיות אלה ונוספות העלו התושבים בכנס אך לטענתם לא התקבלו תשובות מפורטות. "קיבלנו התחמקויות וסיסמאות כלליות למה זה חשוב ושמדובר בתוכנית שקיימת בערים מתקדמות בעולם ושהם רק רוצים להיטיב עם התושבים, אבל כל זה דיבורים בעלמא, לא היו להם תשובות אמיתיות", אומר אלמושנינו.

לאחר שלתחושתם לא קיבלו תשובות, החליטו כאמור התושבים להקים נציגות שתפעל נגד השינויים המוצעים.

"התכנסנו כל חברי הפורום ונציגי שכונות המערב כדי לייצג את התושבים", אומר אלמושנינו. "אנחנו רוצים להדגיש שגם אנחנו בעד להקל על התושבים ולקדם תחבורה ציבורית. אנו דורשים כבר בקרוב פגישה עם נציגים מנתיבי איילון ואנחנו כבר מתכננים את ההפגנה שלנו, תושבי החלק המערבי של ראשון לציון, כדי להראות להם שאנחנו רציניים במעשים שלנו והם צריכים לקחת אותנו בחשבון, לשתף את הציבור ולהפוך אותנו לחלק מהתכנון".

"האם אני סומך על חברת נתיבי איילון? לא, אני ממש לא סומך עליהם ולכן אנחנו ננקוט נגדם צעדים", מוסיף אוסקר, "אולי עדיף שאני לא אחשוף כעת מה בכוונתנו לעשות, אבל בהחלט אנחנו ננקוט צעדים שלא יהיו לנוחות כל הגורמים, כולל צעדים משפטיים".

"העניין הוא שאף אחד לא מציג לנו תוכנית, מורחים אותנו במצגות מאוד יפות, אבל עם הרבה כלום", מוסיף לוזמן. "אם יציגו לנו תוכנית, יכול להיות שנשתכנע, אולי נסכים לסבול שנה וזה יהיה שווה את זה, אבל כעת כשזה לא קורה ואף אחד לא מספק לנו תשובות, אנחנו ניאבק ונילחם על זה. נצא למאבק כי אנחנו רוצים שעוד תושבים יידעו שקורה כאן משהו לא טוב, נעשה הפגנות מול משרדי חברת נתיבי איילון והעירייה, הכל כמובן במסגרת החוק. כולם כבר ערוכים ומבינים שזה מה שצריך לעשות".

"צורך לאומי"

מחברת נתיבי איילון נמסר: "פרויקט מהיר לעיר, הוקם כתוצאה מהבנה כי ישנו צורך לאומי מיידי להתמודד עם מצוקת עומסי התנועה המאסיביים ההולכים וגדלים במרכז הארץ, אשר בהתאם לתחזיות צפויים להכפיל עצמם בשנים הבאות. הפרויקט מקודם יחד עם 17 רשויות מקומיות בצירים עירוניים ובינעירוניים במטרה לייצר חלופה איכותית ויעילה לרכב הפרטי ולהפחית משמעותית את עומסי התנועה באשר הם, החל מהעומסים בשכונות המקומיות ועד לעומסים בכבישים הבינעירוניים.

בראשון לציון מתוכננת רשת רציפה של העדפה לתחבורה ציבורית, אשר בחלקה הוסכמה עם העירייה כבר ב־2016, וחלקה מקודמת היום מול העירייה ומשרד התחבורה וזאת על מנת לשדרג וליעל את מערך התחבורה בעיר, גם באמצעות חיבור בין חלקי העיר השונים - המזרחי והמערבי, הדרומי והצפוני וכן לחברה לערים נוספות במטרופולין. קידום צירי העדפה ברחובות התקומה, גולדה מאיר וההסתדרות מהווים נדבך חשוב בחיבור דרום העיר, ואיזור התחנה המרכזית, לחלקה הצפוני ושמירה על עיקרון רציפות ההעדפה באמצעות חיבור לנת"צ קיים ברחוב משה דיין וקישוריות לצירי תחבורה ציבורית נוספים בעיר ולנתיבי יציאה מן העיר. בנוסף, במסגרת הפרויקט שודרגו בהצלחה קווי התחבורה הציבורית בעיר ובעתיד, יחודשו המדרכות ויסללו שבילי אופניים וכן תחנות מתקדמות".