ביום שני הקרוב יתקיים דיון בבג"ץ בנושא העתירה שהגישו העיריות חולון, ראשון לציון, יהוד-מונוסון, מושב משמר השבעה ומועצה אזורית עמק לוד נגד שר התחבורה, השר להגנת הסביבה ורשות התעופה האזרחית. הדרישה: להוריד את מפלס רעש המטוסים ממנו סובלים התושבים, במיוחד בשעות הלילה.

מטוס מעל איזור השפלה | צילום: אבי מועלם

על פי העתירה, כל המראה חושפת כ-800,000 איש לרעש. בעתירה דורשות הרשויות להפחית את הרעש בצורה דרמטית שכן הוא גבוה מהתקן בארץ ובעולם. כמו כן, נכתב בה, כי "סיפי הרעש המרביים למטוסים הממריאים מנתב"ג לא עודכנו מזה שנים וזאת למרות הגידול הדרמטי הן בהיקפי ההמראות והן בצפיפות האוכלוסין סביב נתב"ג" .

לטענת העותרות, לפני למעלה משנתיים וחצי נערכה בדיקה מקיפה של המשרד להגנת הסביבה, רשות התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה אשר בסופה הומלץ לבצע הורדה של סיפי הרעש. אך מאז, לא רק שההמלצות לא יושמו, אלא שבשנים האחרונות, בהם עברו מעל לחצי מיליון מטוסים בשמי האזור, לא בוצעה ולו אכיפה אחת בגין הפרה של סיפי הרעש הקיימים.   

סוגיית הרעש הנגרם ע"י מטוסים סביב נתב"ג הולכת ומתגברת עם חלוף הזמן בשל 3 סיבות עיקריות: הגידול חסר התקדים בהיקף התנועה האווירית בנתב"ג (מדיניות "השמיים הפתוחים"); הצפיפות ההולכת וגוברת של יישובי מרכז הארץ; היעדר 'עוצר לילה' בנתב"ג, שמביא לידי כך, שצפיפות הטיסות של נתב"ג בלילה עולה על זו שביום.

"בעיית הרעש בשדות תעופה שבלב אוכלוסייה אזרחית מוכרת בעולם ומטופלת ע"י רשויות התעופה במגוון שיטות שמקטינות את מטרד הרעש בלילה", נכתב בעתירה. "נמל התעופה הית'רו בלונדון מעדכן מדי חמש שנים את מדיניות הרעש והפחית לאחרונה את כמות הרעש המותר בלילה בשנים 2022-2017 בלמעלה מ-40 אחוז, לעומת הרעש שהיה מותר בחמש השנים הקודמות".

קמפיין חוצות נגד רעש המטוסים באיילון | צילום: עיריית ראשון לציון

במכתב שנשלח על ידי השר להגנת הסביבה לשר התחבורה ואשר צורף לעתירה נכתב, כי "בית המשפט האירופי לזכויות אדם קבע עוד ב-2001 שמעבר כלי טיס בלילה בסמיכות לאזורים מאוכלסים מהווה פגיעה בזכויות בסיסיות של אדם לשינה".

רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון: "לא ייתכן שהמשרד להגנת הסביבה יחד עם הגורמים המקצועיים ממליצים על הורדת סיפי הרעש ומשרד התחבורה מתעלם מן ההמלצות. הפגיעה בבריאותם ובאיכות חייהם של תושבי האזור היא בלתי נסבלת ונעשית תוך התעלמות מוחלטת מהתקנות ותוך פגיעה בזכות הבסיסית של אדם לשינה. אני מקווה שבג"ץ יתערב לטובתם של מאות אלפי תושבי האזור שסובלים מרעש המטוסים בלילה."

מוטי ששון, ראש עיריית חולון: "כיו"ר פורום ישובי עוטף נתב"ג שפועל כבר מעל לעשור, אני חוזר ומזכיר, שבריאות תושבי האזור אינה הפקר! הקפיצה המשמעותית בפעילות נתב"ג בשנים האחרונות מדירה שינה מעיני התושבים במשמעותו הפשוטה ביותר של הביטוי וזהו זלזול בוטה ועוולה מתמשכת, שהאחראים לה מסרבים להכיר בה ולקחת עליה אחריות. כראש העירייה וכמי שסובל מהבעיה בצורה ממשית אני קורא לבית המשפט להתערב ולהגן על בריאותם ועל איכות חייהם של תושבי האזור".

את העתירה הגישו עו"ד נרי ירקוני וחן עמידור ואליה צורפה חוות דעת מומחית של ד"ר אסנת ארנון, עורכת הפרק הסביבתי בנוהל לבחינת פרויקטים תחבורתיים.

ארנון: "סף הרעש המירבי החל כרגע הינו בלתי סביר בעליל, ובלילה בפרט, ויש לשנותו בדחיפות ולהתאימו למצב כיום".