הקו הירוק של הרכבת הקלה אמור להביא למרכז הארץ בכלל ולראשון לציון בפרט את העתיד, כך על פי ההבטחות של חברת נת"ע שמצהירה על עשרות אלפי אנשים שייהנו מתחבורה יעילה מדי יום וחיבור של ערי הלווין לתל אביב. אלא שהדרך לשם, גם אם היא רצופה בכוונות טובות, עשויה לגרום לקשיים ולפגיעה בשגרת חיי התושבים כבר בימים הקרובים.

שטח הכינוס. העבודות יתחילו החודש | צילום: אבי מועלם
"העבודות כבר כאן וכל מי שיגיע לאיזור התעשייה שליד קניון הזהב בשעות השיא, עלול למצוא את עצמו בעומסי תנועה קשים", מנבא גורם עירוני, "אלה יפגעו בסופו של דבר גם בבעלי העסקים באיזור. בעתיד יהיה טוב, אבל הזמן הקרוב הולך להיות לא קל עבור התושבים".

"תנו הנחה בארנונה"
מי שעבר לאחרונה ליד רחוב אברהם בר בוודאי כבר נתקל בכלים כבדים שחונים בצד הדרך, מאחורי שטח שגודר והוכשר כשטח כינוס לקראת תחילת העבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה. בנת"ע עדכנו את ההנהלה של עיריית ראשון לציון שבכוונתם להתחיל בעבודות בחודש ינואר 2020 ואכן, בימים אלה כבר רואים בשטח את ההכנות לתחילתן.

לפי התוכנית, בתחילה יחולק אי־התנועה הגדול שברחוב אברהם בר ומשם ימשיכו העבודות לציר משה דיין העמוס ועד לתחנת הרכבת של משה דיין ובית הספר לכיבוי. משם ימשיך הקו הירוק ויתחבר לציר של חולון.

מי שמוטרדים מאוד מתחילת העבודות הם בעלי העסקים שפועלים בסמוך לתוואי הרכבת המתוכנן, ואשר חוששים כי יהיו הראשונים לשלם את המחיר. "אני מאמין שאנחנו הולכים להיפגע", אומר אלברט בוזגלו, בעל חנות רהיטים הסמוכה לרחוב אברהם בר, "הלקוחות שמגיעים אלינו מחפשים מקומות חניה ובגלל העבודות יהיו חניות שיופקעו לטובת הפרויקט ותתחיל מצוקה עבור הלקוחות שלנו. אנחנו גם לוקחים בחשבון שהסדרי התנועה ישתנו וזה יביא לפקקים ואנשים פשוט יימנעו מלהגיע לכאן. אני מאוד מקווה שבעירייה יבינו ויבואו לקראתנו. זה מאוד לגיטימי בעיניי שהעירייה תתחשב בנו ותתן לנו צ'ופרים כמו הנחות בארנונה בזמן העבודות".

"הרחוב כאן כל היום ממילא פקוק ואם יהיה יותר פקוק ממה שעכשיו זה ממש יהרוס לנו את העבודה", מוסיף מושיקו גלילי, בעל עסק למטבחים. "בחנוכה למשל אי־אפשר היה לזוז פה כי היה עומס חריג אז אם אנחנו עכשיו נסבול מעומס שימשיך לאורך זמן, העסקים כאן ייפגעו. העבודות על הרכבת הקלה עלולות להרוס את כל האיזור. זה ביחד עם רמזורים לא יעילים, שכמו שנאמר לנו יקוצרו ברחובות הסמוכים למקום שבו יתחילו העבודות, יסתום פה הכל.

גם בתל אביב נפגעו בעלי עסקים, חלקם נאלצו לסגור ואנחנו חוששים שהגורל שלנו יהיה זהה. אנחנו עוד לא יודעים איך לפעול, כי רק לפני שבוע וחצי בכלל גילינו שהעבודות מתחילות בסמוך אלינו וזה דבר די חדש, אבל אנחנו מדברים בינינו לבין עצמנו ומתייעצים. נקווה שיהיה לזה פתרון".

"תקופה לא פשוטה"
לגורם עירוני שמעורב בעבודות הרכבת הקלה אין בשורות מנחמות לבעלי העסקים והוא לא נשמע אופטימי במיוחד, "יהיה לנו מאוד קשה בתקופה הבאה בגלל העבודות. אני מעריך שבפרק הזמן של השנה וחצי הקרובות כל מי שיגיע לאיזור התעשייה, גם בבוקר וגם בצהריים, יעמוד שם בפקקים ובעומסי תנועה גדולים. זה איזור צפוף ממילא ועבודות במקום כזה יפגעו בהסדרי התנועה וכפועל יוצא יגרמו לפקקים ויהיו מי שישלמו את המחיר על עבודות הרכבת".

גרוסברג ליד אחד השלטים. מי יפצה? | צילום: אבי מועלם

איציק אבשלומוב, מי שמחזיק את תיק התחבורה בראשון לציון, מנסה להישמע אופטימי יותר אך גם הוא מעריך שזו תהיה תקופה לא קלה עבור התושבים שיגיעו לאיזור.

"אני צופה לחצי תנועה באזורי הקניונים כי הם מצרים נתיבים ולכן זה גם יגרום ללחץ בכניסה והיציאה מאיזור התעשייה", הוא אומר. "יהיו גם בעיות חניה בגלל חניות שנלקחו. אנחנו מכשירים כרגע מקומות חלופיים כדי לצמצם את הפגיעה. צריך לומר שכשהעבודות יושלמו יהיה נוח ומהיר לתושבים להגיע לתל אביב. הרכבת תעבור בעורק תחבורה מאוד מרכזי, אבל כרגע תהיה תקופה לא פשוטה וצריך לעבור אותה".

אבשלומוב הדגיש כי בעירייה מתאמצים לפתוח נתיב נסיעה נוסף וכך להקל על הנהגים. "בנוסף אני מקדם הכשרת קרקע נוספת שתשמש חניה עבור לקוחות שיגיעו לאיזור, על חשבון קרקע אחרת שנלקחה לטובת העבודות".

"נזק של מיליונים"
מלבד בעלי העסקים שבאיזור התעשייה והנהגים, מי שכבר נפגע בפועל מהעבודות הם בעלי חברות השילוט, שקיבלו הודעה כי שטחי הפרסום שלהם הופקעו לטובת העבודות.

המשמעות מבחינתם היא הפסד של מיליוני שקלים. "אנחנו עובדים בעיר כבר למעלה מ־15 שנה בתחום פרסום שלטי החוצות, ומשנת 2009 אנחנו מחזיקים בזיכיון על מכוונים, עמודי תאורה, שלטי הכוונה ותחנות אוטובוס", מספר מוקי גרוסברג, הבעלים של חברת השילוט 'מבט ראשון'. "לפני כשלושה חודשים הודיעו לנו באופן פתאומי שאמורים להתחיל בעבודות ברחובות משה דיין ואברהם בר ושנתחיל להיערך להסרת המתקנים. התחלנו לשאול שאלות אבל לא ידעו לתת לנו תשובות עד שלפני שלושה שבועות אמרו לנו שבתחילת ינואר יחלו העבודות, שזה אומר שיורידו את כל אי־התנועה ברחוב אברהם בר כולל עמודי חשמל, עצים, וכמובן שלטים שנמצאים עליו".

לדברי גרוסברג מדובר בפגיעה קשה בזיכיון של החברה שלו. "יש לנו התחייבויות חוזיות מול לקוחות, רק באברהם בר יש לנו למעלה מ־40 שלטי פרסום וזה נזק של מאות אלפי שקלים בשנה, כאשר גם לעירייה וגם לחברה העירונית נגרם נזק של מאות אלפי שקלים כי דמי הזיכיון יופסקו. נכון להיום אף אחד מהגופים, לא נת"ע ולא העירייה, לוקח אחריות לגבי פיצוי כלשהו וכולם מסתתרים תחת האמירה שמדובר בפרויקט של המדינה ולא ניתן לעשות כלום. אנחנו חסרי אונים".

עבודות הרכבת בבת ים. מציאות יומיומית | צילום: קובי קואנקס

אבל מבחינת גרוסברג זה ממש לא הסוף, "בקרוב אמורה להתחיל הפעילות על ציר משה דיין עד לתחנת רכבת משה דיין ושם מדובר בכ־90 שלטי פרסום. זה נזק של מיליונים. מדובר בפרויקט שיימשך לפחות ארבע שנים ואנחנו נמצאים בתהליך למידה כדי לדעת איך לפעול".

בעל חברת שילוט נוסף שפעילותו צפויה להיפגע הוא קובי כנען מחברת 'מקסימדיה', "אני מאבד 40 אחוז מפוטנציאל הזיכיון שלי, זה הפסד של מיליונים, זה נזק שלא יתואר. בגלל העבודות שמתחילות לקחו לי כבר קרוב ל־30 שלטים וזה הפסד של המון כסף מדי שנה. זה נזק כספי שמישהו יצטרך לקחת על עצמו.

"אני לא יודע אם העירייה או הרכבת הקלה, אבל אני כזכיין לא יכול לקחת על עצמי הפסדים כאלה", הוא אומר ומוסיף: "מבחינתי העירייה תצטרך לפצות אותי, כי הם אלה שנתנו לי את המיקומים האלה ועל זה אני שילמתי כסף. פניתי לגורמים בעירייה והם אמרו לי שאולי הם יקבלו פיצוי מחברת נת"ע ושזה בדיונים מולם. אבל מבחינתי העירייה אחראית".

מפגש עם בעלי העסקים
בעירייה בחרו שלא להגיב והפנו אותנו לחברת נת"ע.

מחברת נת"ע נמסר: "עמודי הפרסום השייכים לזכיין של העירייה, נמצאים בשטח העבודה של נת"ע. העירייה, בידיעה ברורה על גבולות השטח וזמני הביצוע, אישרה לזכיין משיקוליה את הצבת השילוט. נת"ע לא מסירה את כל השילוט בבת אחת, במטרה להקל על הזכיין של העירייה. עם זאת, בכל מקום שיחל הביצוע, יוסר השילוט, כפי שהיה ידוע מראש".
עוד הוסיפו בחברה כי "בעלי העסקים הוזמנו למפגש שהתקיים לפני כחודש, שבו הוצגו הסדרי התנועה הצפויים, הכוללים בעיקר צמצום נתיבים".

הקו הירוק יוצא לדרך: 

הקו יחבר בין ראשון לציון, חולון והרצליה לתל אביב; אורכו: 39 ק"מ, 4 ק"מ מהקו יהיו תת־קרקעיים; לקו יהיו 62 תחנות; בראשון לציון ייפגש הקו הירוק עם הקו האדום בתחנת משה דיין.