תלמידים בראשון לציון. צילום: דוברות העירייה

ראשון לציון נמצאת גם השנה בצמרת הערים הגדולות בהן אחוז הנשירה הינו הנמוך ביותר. כך הודיעה העירייה, בהתבסס על דו"ח שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

על פי הדו"ח, שעוסק בנשירת תלמידים לשנת הלימודים תשע"ח במעבר לשנת הלימודים תשע"ט, נמצא כי העיר ראשון לציון מדורגת במקום החמישי מבין 15 הערים הגדולות עם אחוז נשירה של 0.68% בלבד (253 תלמידים) בעוד הממוצע הארצי עומד על 1.29% ובמקום השני מבין 15 הערים הגדולות באחוז הנשירה בחינוך העל יסודי.

עוד עולה מהנתונים כי אחוז הנשירה של הבנים (0.83%) גבוה משמעותית מאחוז הנשירה של הבנות (0.53%) וכי ישנם הבדלים בשיעורי הנשירה בהתאם לזרם החינוכי (חרדי, ממלכתי דתי וממלכתי). האחוז הנמוך ביותר של הנושרים בשנת תשע"ח היה במגזר הממלכתי דתי ( 0.34% ) ואילו הגבוה ביותר היה במגזר החרדי ( 1.49%).

"אנחנו נלחמים על כל ילד" אמר ראש העירייה, רז קינסטליך, נוכח הנתונים "כמו שאנחנו מעודדים את התלמידים שלנו להישגים, חשוב לנו להגיע אל כל תלמיד שמתקשה וחושב על נשירה ולהתאים עבורו את התוכנית המתאימה לו שתסייע לו להישאר במערכת. אני שמח לראות כי התוכניות שלנו מוכיחות את עצמן".

במינהל החינוך בעיריית ראשון לציון מסבירים שמאחורי הנתונים המחמיאים עומדים פרויקטים ייחודיים ותוכניות ייעודיות שמטרתם לזהות את הקשיים מבעוד מועד ובכך למנוע מהתלמיד מחשבות על נשירת המערכת.

כך למשל במספר בתי ספר בעיר פועלת תכנית כיתות תל"ם (תנופה לבגרות מלאה), מדובר תכנית התערבות חינוכית-לימודית הפועלת על חוויה לימודית חיובית באמצעות הצלחה מרשימה בהישגים לימודיים ומשפיעה על תודעת מסוגלות של תלמידים, הורים ומורים. התלמידים מקבלים תגבור במיומנויות היסוד, וניתנים להם הכלים שמסייעים להם להצליח הן בתחום הלימודי והן בתחום הרגשי. תוכנית נוספת הפועלת בעיר היא עצמ"ה (עידוד, צמיחה, מימוש, הישגים) מטרתה לתמוך ולקדם נוער בני העדה האתיופית לקראת בגרות מלאה וכן השתלבות מיטבית בחברה הישראלית. פרויקט נוסף המשותף לעיריית ראשון לציון ואגף שירותי חינוך ורווחה במשרד החינוך נקרא מל"א (מרחב למידה אחר).

הפרויקט מיועד לתלמידים שנמצאים בסכנת נשירה עקב בעיות של אי הגעה סדירה לבית הספר, תפקוד ירוד בלימודים, קשיים בתפקוד האישי והחברתי, פערים בין היכולות לבין התפקוד וההישגים ועוד. במסגרת פרויקט זה, מקבלים תלמידים תמיכה רגשית ולימודית במסגרת  מרחב שהוא חדר שיוקצה במיוחד עבורם בבית הספר, ובמסגרתו תופעל התכנית באופן פרטני המותאם לכל תלמיד ותלמיד. יצוין כי חדרי מל"א מצוידים במחשב ובציוד למידה מתאים וכן מאובזרים באופן שמשדר חמימות ואסתטיות.

עוד תוכנית שפועלת בבתי הספר ברחבי העיר נקראת הצלח"ה (הכלה, צ'ופרים, לימודים, חברה והעצמה), מדובר בתכנית ששמה לה למטרה להעניק תמיכה רחבה לתלמידים בעלי קשיים חברתיים התנהגותיים, תלמידים עם פערים לימודיים במקצועות הליבה ותלמידים בסכנת נשירה. הלמידה במרכזי הצלח"ה מתבצעת בקבוצות קטנות עם יחס אישי לכל תלמיד. הסיוע בתחום החברתי-התנהגותי נעשה באמצעות פעילויות העשרה, העצמה ותרפיה בתחומים: יצירה, מוסיקה, ספורט אתגרי, אמנויות לחימה, תרפיה עם בעלי חיים, תרפיה בצילום ועוד.

לכל הפרויקטים האלו מצטרפות מועדוניות חינוך שמטרתן להעניק הזדמנות שווה וצמצום פערים במטרה להביאם לסיום 12 שנות לימוד וכן מדריכי מוגנות בבתי הספר הפועלים למניעת תופעות של שוטטות, נשירה גלויה וסמויה של תלמידים וכן יצירת סביבה בטוחה ומוגנת לתלמידים. המדריך מהווה חלק אינטגרלי מצוות בית הספר ועובד בשיתוף פעולה הדוק עם יועצת בית הספר, רכזי שכבות והמנהלים. המדריך מהווה אוזן קשבת לתלמידים ממקום אמפטי ולא סמכותי ומאפשר חזרה של תלמידים למעגל ההצלחה.

ליאל אבן-זהר, מ״מ וסגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק החינוך, הוסיפה: ״אנחנו שמחים מאד לראות שגם השנה אחוזי הנשירה בעיר הם בין הנמוכים בארץ. הנתונים האלו הינם תוצאה של עבודתם הקשה של המנהלים וצוותי החינוך אשר לא מוותרים לאף תלמיד ועושים ככל יכולתם על מנת להשאירו במערכת".