על פי נתוני עמותת 'אור ירוק', המבוססים על נתוני הלמ"ס, בשנת 2018 (ינואר-נובמבר) נהרגו 27 בני אדם בעת שחצו את הכביש במקום שאמור להיות הבטוח ביותר עבורם – מעבר החציה. בעשור האחרון קרוב ל-16 אלף בני אדם נפגעו בעת שחצו את הכביש במעבר חציה, כ-1,600 נפגעים מדי שנה.

מעבר חצייה מסוכן. צילום באדיבות אור ירוק

עוד עולה מן הנתונים כי בשנת 2018 נפגעו בתאונות דרכים 1,785 הולכי רגל בעת שחצו את הכביש במעבר חציה. מדובר בלמעלה ממחצית מתוך כל הולכי הרגל שנפגעו בשנה זו בתאונות דרכים (2,746). בתחום העירוני נפגעו בשנת 2018 במעבר חצייה 1,736 הולכי רגל , מתוכם 23 נהרגו ו-194 נפצעו באורח קשה.

מה אומרים הנתונים לגבי ראשל"צ?

בעשור האחרון (2009-2018) נפגעו בראשון לציון 337 הולכי רגל במעבר חציה, מתוכם שבעה בני אדם נהרגו. בשנת 2018 נפגעו במעבר חציה בעיר 40 הולכי רגל, מהם אחד נהרג.

לצורך השוואה בחולון נפגעו 648 הולכי רגל במעבר חציה בעשור האחרון, מתוכם עשרה בני אדם נהרגו. בשנת 2018 נפגעו במעבר חציה בעיר 52 הולכי רגל, מהם אדם אחד נהרג. בבת ים נפגעו 565 הולכי רגל במעבר חציה בעשור האחרון, מתוכם 11 בני אדם נהרגו. בשנת 2018 נפגעו במעבר חציה בעיר 64 הולכי רגל.

מעבר חציה. צילום: עמותת אור ירוק

מדוח מיוחד שהכינה עמותת 'אור ירוק' עולה כי ישראל היא אחת המדינות המסוכנות להולכי הרגל. מבט על נתוני מדינות ה-OECD חושף כי ישראל נמצאת במקום השלישי הגרוע בשיעור חלקם של הולכי הרגל ההרוגים מכלל ההרוגים, רק יפן וקוריאה הציגו נתונים גרועים יותר. ממוצע הולכי הרגל ההרוגים במדינות ה-OECD נאמד ב-20% ואילו בישראל ממוצע הולכי הרגל ההרוגים מכלל ההרוגים נאמד ב-34%.

הסיבה המרכזית להיפגעותם הגבוהה של הולכי הרגל היא אי מתן זכות קדימה מצדם של נהגי כלי הרכב. שלוש מתוך ארבע תאונות (75%) שבהן נפגע הולך הרגל התרחשו בגלל שנהגי כלי הרכב לא העניקו להולכי הרגל זכות קדימה.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "מדובר במצב מטריד, במיוחד לאור העבודה שהפתרון לצמצום מספר הולכי הרגל הנפגעים במעבר חציה הוא פשוט לביצוע, אפקטיבי ואינו יקר. ברשויות המקומיות חייבים להציב פסי האטה במעברי החציה האדומים, ובעיקר בסביבה בה קיים ריכוז גבוה של קשישים וילדים כמו מרפאות, בתי ספר, פארקים ובתי אבות. פס האטה מוריד את הסיכון לתאונות ב-40% במקומות בהם הוא מותקן".