העבודות ברחוב התקומה | צילום: אבי מועלם

חצי שנה אחרי יישום תוכנית 'מהיר לעיר', מציגה חברת 'נתיבי איילון' שמפעילה אותה נתונים על גידול במספר הנוסעים בתחבורה ציבורית. על פי הנתונים, בחודש יולי נרשמו 1.8 מיליון נסיעות באוטובוס, גידול של יותר מ־400 אלף נסיעות ביחס לחודש המקביל בשנה הקודמת.

על פי החברה, הגורם לכך הוא השינוי בקווי התחבורה הציבורית שנעשה בשתי פעימות: בסוף 2018 ובמרץ 2019. מתוך 1.8 מיליון הנסיעות בתחבורה הציבורית, 1.3 מיליון, המהווים 75%, התבצעו בתוך העיר - גידול של 30% לעומת השנים הקודמות. בנתיבי איילון ובמשרד התחבורה צופים כי המגמה תימשך והיא צפויה להביא ל־20 מיליון נסיעות בשנה.

בחברה אומרים כי השינויים בתחבורה הציבורית בראשון לציון הם חלק בלתי נפרד מפרויקט 'מהיר לעיר' שמבקש להציב סטנדרט חדש בתחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב כאשר התכנון לוקח בחשבון את השינויים העירוניים בשנים האחרונות ואת הצרכים של תושבי העיר וסביבתה בראייה רחבה ועתידית.

שדרוג מערך התחבורה הציבורית בעיר כלל חיזוק ותגבור קווים קיימים, שינויי מסלולים, הוספת קווים חדשים לצד ביטול קווים שהיה להם ביקוש נמוך, הארכת שעות הפעילות והעלאת תדירויות. המטרה היא לעודד יותר ויותר תושבים להשאיר את הרכב הפרטי בבית ולהעדיף שימוש בתחבורה הציבורית.

לדברי עדי קין־קרני, מנהלת אגף ב'מהיר לעיר' בנתיבי איילון, הפרויקט אינו מטפל רק בהיבט התשתיתי של סלילת נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית. "מדובר על פרויקט הוליסטי המשלב סלילת נתיבי תחבורה ציבורית, שדרוג מערך קווי האוטובוס וניהול התנועה. התאמת קווי האוטובוסים בעיר לצורכי התושבים היא מהלך חשוב ביכולת שלנו לספק לתושבי העיר אלטרנטיבה זמינה, מהירה, נוחה ואיכותית לרכב הפרטי".

עוד שיפורים בדרך

"אנו מצויים בימים אלה בפעילות ענפה של הקמת תשתיות וכן של ביצוע שיפורים בתכנון קווי האוטובוסים שמטרתה לשפר את התחבורה הציבורית בדגש על קיצור זמני הנסיעה, הגדלת אמינות השירות והתאמת השירות לצורכי הנוסעים", מוסיף ניר משה, סמנכ"ל תכנון ברשות לתחבורה ציבורית. "הפרויקט לשיפור מסלולי קווי האוטובוס בראשון לציון היווה ציון דרך בתהליך. פעילויות אלה מחייבת שיתוף פעולה עם הרשות המקומית והקשר ההדוק עם עיריית ראשון איפשר את יישום הפרויקט תוך מתן מענה מיטבי לצורכי התושבים".

"אחת המטרות החשובות שלי בקדנציה הקרובה היא קידום התחבורה הציבורית בעיר", אומר ראש העירייה רז קינסטליך. "אנו נמצאים בקשר ישיר מול התושבים וקשובים לרחשי לבם כל העת. אנחנו בדין ודברים מתמיד מול משרד התחבורה כדי לשפר ולייעל ולהתאים את השינויים לצורכי התושבים. ראשון לציון היא אחת הערים החשובות והמשפיעות בישראל, והשאיפה שלי היא שנהפוך לדוגמה ומופת לתחבורה ציבורית חכמה ויעילה. אנו עמלים בימים אלה על מהלכים שישפרו משמעותית את איכות החיים של כל אחד מאיתנו".

עבודות הנת"צ בתקומה | צילום: אבי מועלם

עבודות הנת"צ הופסקו

למרות השמחה מן הנתונים, נראה שלא כולם מרוצים. גורם בכיר במערך התחבורה בעיר תוקף את נתיבי איילון ואומר: "אין בנתונים דבר מלבד יחסי ציבור. התחילו עבודות ברחוב התקומה לפני שלושה שבועות, דרסו את הכביש ועצרו את העבודות. זהו, פשוט הגיעו ונעלמו כשהכביש תקול".

גם מחזיק תיק התחבורה בעירייה איציק אבשלומוב הביע ספקנות, "משהו כאן לא מסתדר לי. אם אומרים שיש גידול משמעותי במספר הנוסעים זה צריך להתבטא גם בכוח האדם ובתדירות הקווים, כשבשטח ככל הידוע לי זה לא מה שקורה", הוא אומר וממשיך להעביר ביקורת, "הם הגיעו בלי תוכנית רציפה, אין להם סנכרון במה שקורה בשטח והם ציפו שנעבוד איתם יחד בשיתוף פעולה כי הם נחתו עלינו וכי התקציב מחייב אותם להתחיל עבודה. אפילו עדיין לא יודעים לומר לי כמה אוטובוסים, אם בכלל, יעברו ברחוב התקומה".