הרגלי הנסיעה של הנהגים הצעירים בישראל מדאיגים. כך עולה ממחקר חדש של עמותת 'אור ירוק'. אחד הנתונים המדאיגים מגלה שכמעט כל צעיר שני בראשון לציון (44%) מודה שנהג לפחות פעם אחת באופנוע או ברכב ללא רישיון. 

צילום: אור ירוק

המחקר כלל כ-50 אלף תלמידי כיתות י"א שהשתתפו בתכנית "סינמה דרייב" שמפעילה עמותת 'אור ירוק' בשיתוף משרד החינוך, בבתי הספר בארץ. הנתונים נאספו ממאות בתי ספר ברחבי הארץ החל מה-1 בספטמבר 2017 ועד ה-30 ביוני 2018.

המחקר בדק מספר נושאים מרכזיים הידועים כגורמי סיכון עיקריים לתאונות בישראל: נהיגה תחת השפעת אלכוהול, נהיגה במהירות מופרזת, חגורת בטיחות, ושליחת הודעות במהלך נהיגה. מטריד לגלות שלפי המחקר, שכלל סקר מקיף, בני נוער רבים לא רואים בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, במהירות מופרזת, ללא חגורת בטיחות או בשליחת הודעות במהלך נהיגה כמעשה מסוכן.

כמעט חצי מבני הנוער בראשון לציון הודו כי נהגו ללא רישיון.

44% מבני הנוער בראשון לציון הודו כי נהגו ללא רישיון, 24% ציינו כי יחזרו הביתה עם חבר ששתה חצי ליטר בירה ונוהג, 36% חושבים שלא תמיד מסוכן לסמס בנהיגה.

מבט כלל ארצי על  הנתונים מציג גם הוא תמונה מטרידה.

∙        27% מהנשאלים טענו כי זה לא מסוכן בכלל לנהוג ללא רישיון או אם נוהגים בזהירות בכבישים צדדים. לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 45% בקבוצת הסיכון (אלו שטענו כי  זה לא מסוכן כלל או "התנדנדו")

∙        53% מהצעירים טענו כי קיים סיכוי שינהגו הביתה לאחר שתית שליש בירה או מנת אלכוהול אחרת (החוק קובע כי אסור לנהג צעיר לשתות אלכוהול, אפילו טיפה אחת, ולנהוג). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 44% בקבוצת הסיכון.

∙        32% מבני הנוער לא פסלו כי יחזרו הביתה עם חבר ששתה חצי ליטר בירה (13.5% אף טענו כי חצי ליטר בירה לא משפיעה). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 43% בקבוצת הסיכון.

∙        45% מבני הנוער לא חושבים שלסמס בנהיגה "לא תמיד מסוכן", (15% אף טוענים כי זה לא מסוכן אם הנהג מנוסה ונוהג לאט). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 54% בקבוצת הסיכון.

∙        54% מבני הנוער טענו כי לא יעמדו על כך שחבר שנוהג במהירות מופרזת יאט את הרכב (25% טענו כי אין מצב שיגידו  משהו – פאדיחה). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 39% בקבוצת הסיכון.

∙        32% מבני הנוער לא חושבים שמאוד חשוב לחגור חגורת בטיחות  במושב האחורי בכל מצב (10% טענו כי חשוב לחגור רק בנסיעות מחוץ לעיר). לאחר שנחשפו לתכנית חל שינוי של 45% בקבוצת הסיכון.

∙        68% מהנשאלים חושבים שלבנות יש יכולת להשפיע לטובה על נהיגת הבנים.

ארז קיטה מנכ"ל אור ירוק | צילום עמותת אור ירוק

והפתרון:  תמונות קשות של תאונות וכלים לנהיגה נכונה

כאשר נשאלו כיצד ניתן לגרום לנהגים צעירים לנהוג אחרת:

∙        32% טענו כי צריכים לתת יותר כלים מעשיים לנהיגה נכונה.

∙        30% טענו כי צריכים להראות תמונות קשות של תאונות ונפגעים.

∙        28% טענו שצריכים להסביר וליידע על העונשים הקבועים בחוק לעבירות.

∙        9% טענו כי צריך להראות לנהגים צעירים נתונים מספריים וסטטיסטיקות.

המחקר כלל 48,203 אלף בני נוער, 54% בנות ו-46% בנים. 20% מהם היו בעלי רישיונות נהיגה 80% לא היו בעלי רישיונות נהיגה. 35% מהם למדו במהלך התכנית נהיגה ו- 57% מהתלמידים צפויים לקבל רישיון בשנה הקרובה.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נהגים צעירים, הם חסרי ניסיון ובמקרים רבים פזיזים מנהגים ותיקים ומנוסים ובשל כך הם אוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים. תוצאות המחקר מצביעות על כך שרבים מהצעירים לא מבינים את ההשלכות המסוכנות של מעשים כמו נהיגה בשכרות, או נהיגה על כלי רכב ללא רישיון. המדינה מחויבת להגן על החיים של הנהגים הצעירים ונדרשת להשקיע בהסברה ייעודית לבני הנוער ובאכיפה מניעתית בסביבת מרכזי בילוי בהם נמצאים נהגים צעירים רבים".