לפני מספר חודשים התפרצה בעיר מחאה בגלל הצבת מצלמות המהירות בשדרות משה דיין, שצילמו רכבים שנוהגים מעל המהירות המותרת, וכך קיבלו אותם נהגים קנסות מהעירייה. כעת מתוכננות להצטרף אליהן מצלמות נוספות, שמטרתן "לנקות" את נתיבי התחבורה הציבורית מרכבים פרטיים.

בראשון לציון ישנם שני נתיבי תחבורה ציבורית: אחד בשדרות הרצל, בין צומת הרצל-פיק"א וצומת בית- דגן בשני כווני התנועה, והשני בשדרות משה דיין, בין מחלף ראשון לציון ודרך 4  ושדרות לישנסקי במערב העיר, לשני הכוונים. נתיב זה מחבר את מזרח ומערב העיר.

משמעות הדבר היא שהנתיב שמור לשימוש רכבי תחבורה ציבורית, אוטובוסים ומוניות, וכמו כן לרכב פרטי בתפוסה גבוהה (4 נוסעים או יותר)- ולרכבים אחרים אסור לנסוע בו.

רכבים מחנים בתחנת אוטובוס. צפו לקנס | צילום: באדיבות העירייה

כעת מודיעים בעיריית ראשון לציון שהם מתכננים להחמיר את האכיפה כנגד נהגים שייסעו בנתיבים הללו, על מנת לפנות אותם לטובת התחבורה הציבורית. החל מהזמן הקרוב, כל נהג שייתפס נוסע בנתיבי התחבורה הציבורית צפוי לקבל קנס על סך 500 שקלים.

איך ייתפסו הנהגים? החברה לביטחון תציב מצלמות לאורך הנתיבים הללו, והן ישדרו בזמן אמת לפקח שיושב במוקד העירוני. השלב הראשון יהיה פיילוט בדרך המכבים, מרחוב פיק"א ועד למכון וולקני. נהגים שיתפסו במצלמה יקבלו אזהרות לפני מתן דו"ח.

ראש העירייה, דב צור, הסביר כי מטרת המהלך היא להגביר את השימוש בתחבורה ציבורית ולהפחית את הפקקים: "אנו פועלים לשיפור והרחבת התשתיות, אבל במקביל אני מאמין שאין מנוס מצמצום כלי הרכב הפרטיים ושימוש גובר בתחבורה ציבורית כדי להקל על הנסיעה".

רכב על הנתיב המיועד לתחבורה ציבורית ברחוב הרצל | צילום: באדיבות העירייה

המגמה בארץ ובעולם היא לקדם נסיעות משותפות ובתחבורה ציבורית, ובכך להקל על העומס בכבישים. במסגרת זו מקדמת העירייה הכנסת מיזם רכב שיתופי CAR2GO , במסגרתו יוצבו ברחבי העיר 70 רכבים במקומות חנייה ייעודיים.

הזמנת הרכב תיעשה לפי שעה ובאופן עצמאי דרך אתר אינטרנט או אפליקציה, ובשנה הראשונה המחיר יהיה מסובסד. במקביל, העירייה פועלת כדי לדחוף קדימה את הקמת הרכבת הקלה בתחומי העיר, שיחצה את העיר ויחבר אותה לערי הסביבה.