בגיל 18 עלתה אני אלקיים ממרוקו, קשיי הקליטה והצורך לסייע בפרנסת הבית מנעו ממנה להשתלב במערכת החינוך. 50 שנה אחרי היא סגרה מעגל ועלתה על הבמה במקיף ט' נאות אשלים כדי לקבל את תעודת הסיום, בדיוק כמו יתר תלמידי בית הספר.

אלקיים (מימין) עם חברותיה ללימודים. צילום: דוברות עיריית ראשל"צ

"הרגשתי כמו תיכוניסטית", מספרת אני על השלמת השנה השנייה שלה בכיתת ותיקים בבית הספר. "כשראיתי את הפרסום על כיתת הוותיקים, נרשמתי מיד ללא היסוס, קמתי בבוקר בשמחה רבה והשתדלתי לא להיעדר".

אני היא אחת מ-28 "תלמידים" בכיתת "אזרחים ותיקים לומדים" שהוקמה בבית ספר בשנה שעברה בסיוע עיריית ראשון לציון והמשרד לשוויון חברתי.

ראש העירייה, רז קינסטליך, בירך את הבוגרים ואמר: "אף פעם לא מאוחר להגשים חלומות. אני שמח שתושבי העיר מממשים את זכותם להשתתף בתוכנית, נהנים בה ומפיקים ממנה סיפוק".

אני אלקיים. צילום: עידן גרוס

הוותיקים לומדים בבית הספר פעמיים בשבוע בכל פעם ארבע שעות. מקצועות הלימוד הם מתחומי הידע של המורים: ספרות, תנ"ך, תקשורת, פסיכולוגיה וכדומה. עבור חלק מהם זהו המפגש הראשוני עם התיכון מכיוון שנסיבות חייהם לא אפשרו להם ללמוד, בין היתר על רקע קשי יום והצורך לפרנס את המשפחה מגיל צעיר, אחרים בעלי ידע נרחב הנהנים מלימודים והרחבת הדעת.

פועל יוצא מנוכחותם בבית הספר, הוא הקשר שהם רוקמים עם בני הנוער הלומדים בבית הספר, ולא פעם הם מוזמנים לאירועים בית ספריים. כמו כן, במסגרת מעורבות חברתית והתפתחות אישית, התלמידים מראיינים את התלמידים הוותיקים ועורכים להם מצגת אותה הציגו בערב מיוחד שהתקיים להם ולמשפחותיהם.

מנהלת מקיף ט' נאות אשלים, ד"ר סופי בן ארצי: "הוותיקים לומדים אצלנו בבית הספר את מגוון המקצועות, אבל גם אנחנו, צוות ההוראה והתלמידים, לומדים מהם לא פחות. מרגשת אותי לראות בכל פעם את התשוקה שלהם ללימודים, הרצון שלהם לגמוע עוד ועוד ידע ולקחת חלק פעיל בשיעור".

אני ממשיכה לשנה שלישית בבית הספר ולדבריה "היא מחכה לכך בכיליון עיניים". היא מוכרת מאוד כמתנדבת ופעילה בעיר, בין היתר היא מתנדבת במתן שיעורי תגבור בבית ספר רעות, מלווה דרך בנק הזמן חולי פרקינסון בריקודים במתנ"ס בשיכון המזרח, מלווה לקוית ראייה דרך מרכז לעיוור תל אביב, ויום אחד בשבוע היא מתנדבת בצה"ל.

הגן החברתי פותח ברשת "דרור בתי חינוך" ומופעל על ידי חברי תנועת דרור ישראל. המודל מבוסס על צוות מחנכות המפעיל את הגן במשותף, תוך שימת דגש על תכנים חברתיים, חיזוק הקהילה, ושותפות עם ההורים. זאת מתוך אמונה כי ניתן כבר בגיל הרך לפתח יכולות של מעורבות ומנהיגות.