אלפים מתושבי ראשון לציון ויישובים אחרים באיזור השפלה וגוש דן, העושים מדי יום שימוש בדרך חיים הרצוג, החוצה את שיכוני המזרח בעיר ומגיעה לכביש מספר 44, סובלים מזה שנתיים מעומסי תנועה כבדים בציר.

הדרך הפקוקה בשעות הבוקר, השבוע. צילום: קובי קואנקס

הסיבה: עבודות תשתית המבוצעות באיזור בשנים האחרונות על ידי חברת החשמל, משרד התחבורה והעירייה – הגורמות לחסימת נתיבי תנועה ויוצרות עומסי תנועה כבדים, בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות שבמהלכן חולפים במקום אלפי כלי רכב.

לטענת נוסעים, הם פנו לא אחת לעירייה, לחברת החשמל ולמשרד התחבורה לבקש סיוע, אך למרות זאת לא בוצעה בשטח שום פעולה שאמורה להקל את הפגיעה הקשה בשגרת חייהם.

סיוט בדרך לעבודה

מי שבעיקר סובלים מהמצב הם מאות רבות מעובדי בית חולים 'אסף הרופא' (מנחם בגין) הממוקם בצומת צריפין. עבור עובדים אלה, שזו למעשה הדרך היחידה והמהירה שלהם אל מקום עבודתם, הפכה בשנתיים האחרונות הנסיעה אל בית החולים לסיוט מתמשך.

"אי־אפשר בכלל לתאר מה העבודות בכביש הזה עשו לנו ולצערנו הזחילה בפקקים הפכה אצלנו לדבר שבשגרה, משהו שהתרגלנו אליו, בלית ברירה", אמרו העובדים.

לדבריהם, חלק גדול מתוך 3,000 עובדי בית החולים מתגוררים בשכונות ראשון לציון, חולון או בת ים וזאת הדרך היחידה שלהם להגיע לעבודה. "בשנתיים האחרונות, בגלל כל הבלגן, נסיעה שבעבר ארכה 20 דקות לוקחת עכשיו פי שניים ואפילו יותר", הם טענו.

תחילתו של חלום הבלהות של עובדי בית החולים ושל שאר משתמשי הדרך היתה לפני קצת יותר משנתיים, אז החלו אנשי חברת החשמל בעבודות תשתית להחלפת קו מתח בציר דרך חיים הרצוג. הקטע שבו בוצעו העבודות נמשך לאורך מספר קילומטרים, ממתחם גן עברית במזרח ראשון לציון ועד לצומת דרך חיים הרצוג וכביש מספר 44.

כביש זה, מיותר לציין, הוא אחד הפקוקים והעמוסים ביותר בשעות הבוקר, שכן הוא משמש ציר המחבר בין כביש מספר 4 מאיזור חולון ושאר יישובי גוש דן לכביש מספר 6 וכביש מספר 1 המוביל לירושלים.

בדיוק בסמוך לצומת דרך חיים הרצוג וכביש 44, כמה מאות מטרים ממפגש כבישים זה, ממוקמת הכניסה לאסף הרופא ולבסיס צריפין של צה"ל, בו משרתים עדיין אלפי חיילים.

העבודות להחלפת קן המתח, שנמשכו חודשים ארוכים, הובילו לסגירה של אחד משני נתיבי התנועה בדרך הרצוג מדרום לצפון, מה שגרם לצוואר בקבוק משמעותי בפנייה לכביש מספר 44.

"בתקופות הקשות עמדתי שם מדי בוקר לפחות 20 דקות, וזה על קטע של ק"מ אחד. זה ממש הזוי ומתסכל כי אין לך לאן לברוח", אמר חגי אברהמי, העובד באסף הרופא. "פשוט הזדחלנו בעוד הנתיב החסום היה פשוט חסום ולא תמיד עבדו עליו, אבל קיבלנו את עובדת הפרויקט בהבנה ונשכנו שפתיים".

בסוף שנת 2018 הסתיימו עבודות חברת החשמל, והנתיב שנחסם למשך תקופה ארוכה נפתח לתנועה ומשתמשי הדרך נשמו לרווחה.

נתיב אחד בלבד

אלא שההקלה שממנה נהנו הנהגים נמשכה רק זמן מועט ולפני מספר חודשים, בתחילת 2019, שוב נחסם חלק גדול מהכביש. הפעם מי שאחראי לחסימה, כפי הנראה, הוא משרד התחבורה.

בימים אלה מבוצעות עבודות להפיכת אחד הנתיבים בכביש לכזה המיועד לתחבורה ציבורית בלבד. מטרת מהלך זה, סיפרו תושבים בעיר שביקשו לברר בעירייה מה מטרתו, היא להכין את השטח לקראת פינוי בסיס צריפין והקמת אלפי יחידות דיור במקום.

לטענת רונית קוהני, עובדת ותיקה בבית חולים אסף הרופא ותושבת מערב העיר, מדובר בצעד בלתי הגיוני.

"מישהו איבד את הראש וההחלטה הזאת פשוט לא מחוברת למציאות, בוודאי לא בשלב כזה, עוד לפני שהבסיס בכלל פונה", היא אמרה. "מילא שסימנו את הכביש בצהוב כמו שסימנו, אבל להגביל כבר מעכשיו תנועה של כלי רכב פרטיים בשעות הבוקר במקום זה מטורף".

קוהני ועובדים אחרים בבית החולים סיפרו כי המצב התעבורתי החמור קשור גם לכניסה הבעייתית ממילא למתחם בית החולים. הפנייה ימינה מכיוון כביש 44 לבית החולים היא למעשה כניסה גם לשער הצפוני של בסיס צריפין – ומשמעות הדבר היא מעבר של אלפי כלי רכב מדי בוקר בפנייה זאת.

"המציאות בשטח גורמת לכך שהפקק מתחיל בעצם בדרך חיים הרצוג ומי שפונה שם ימינה לכיוון צריפין ובית החולים מתגלגל באיטיות מחרידה עד לכיכר הכניסה מול המתחם המסחרי שבפאתי בית החולים", אמרה קוהני. "עומס התנועה הזה, שמתחיל בגלל חסימת הנתיב בדרך חיים הרצוג, גורם להזדחלות בלתי נתפסת".

חסימת ציר דרך חיים הרצוג, חשוב לציין, השתלבה עם בעיה נוספת שבה נתקלו עובדי בית החולים לפני מספר שנים והיא איסור על מעבר דרך שטח הבסיס.

עד לפני מספר שנים יכלו העובדים להיכנס לבסיס צריפין מכיוון שכונות מזרח ראשון לציון בדרכם לעבודה, מה שחסך להם מעבר בכביש 44, אולם אישור מעבר זה בוטל ומאות כלי הרכב של העובדים נמצאים כעת על דרך הרצוג ומוסיפים לעומס הקיים ממילא.

לדברי תושבים, במהלך החודשים האחרונים פנו עשרות מהם לעירייה בדרישה להביא לפתרון המצוקה.

"כל גוף מגלגל את האחריות על גוף אחר ואנחנו נשארים לעמוד בפקקים וזה נורא", אמרה איילנה תירוש, תושבת העיר הנוסעת בציר מדי בוקר. "כשאני נכנסת לרכב ומכניסה את יעד הנסיעה שלי בווייז - איזור התעשייה בצומת תעבורה ברמלה, זו הדרך שהוא נותן לי, ושוב בכל בוקר אני תקועה. יש פה אלפי אנשים שבגלל תכנון לקוי וחוסר מחשבה מבלים שעות בפקקים וכל זה על מרחק קצר יחסית. את זה חייבים לשנות".

תגובות

תגובת חברת החשמל: "בשלב ראשון, ברחוב יגאל אלון בוצעו הסדרי תנועה וחסימת נתיבים לסירוגין במקטעים שונים לצורך הנחת כבלי חשמל במתח גבוה ועליון. כל העבודות תואמו ואושרו על ידי עיריית ראשון לציון ומשטרת ישראל ובתיאום עם כל גופי התשתית.

"מיד כשנציגי הקבלן של חברת החשמל סיימו את מכלול העבודות, הם יצאו מאתר העבודה. ממש עם עזיבתנו את תוואי העבודה החל קבלן תשתיות שמועסק על ידי החברה הכלכלית ראשון לציון לעבוד בפיתוח הרחוב וביצוע עבודות תשתית כאלה ואחרות שאין להן כל קשר לחברת החשמל".

תגובת משרד התחבורה: "הרשות המקומית היא האחראית על נושא הסדרי תנועה זמניים בתקופת עבודות, תוך התייעצות עם משטרת ישראל. ככלל, הסדרי התנועה בזמן עבודות בכביש נקבעים תוך בחינת צמצום הפגיע במשתמשי הדרך, בהתאם לחלופות אפשריות.

"יחד עם זאת, פגיעה קלה ולעיתים מעט יותר כבדה היא בלתי נמנעת. מבירור שערך משרד התחבורה עם עיריית ראשון לציון נמצא כי סגירת הנתיב היתה הכרחית לביצוע העבודות הנדרשות. עיריית ראשון לציון בודקת בימים אלה אפשרות להארכת זמני האור הירוק ברמזור לשם הקלה על התנועה".

תגובת העירייה: "אנו שמחים לבשר לתושבי העיר בכלל ולתושבי מזרח העיר בפרט כי החלו העבודות להרחבת הכביש והוספת נתיב שלישי בדרך חיים הרצוג. נתיב זה ישמש לפרקים לתחבורה ציבורית, ובכך ישפר משמעותית את זרימת התנועה לעיר ומחוצה לה.

"הוספת נתיב שלישי מחייבת גישה לצורכי עבודה ולכן בחודשים הקרובים ייסגר לתנועה אחד הנתיבים. אנו מתנצלים על אי־הנוחות, אך משוכנעים שעם סיום העבודות יקוצר זמן הנסיעה, דבר שישפר משמעותית את איכות חיי התושבים".