מותה של נעמי פולקמן ז"ל, אמו של חבר הכנסת רועי ממפלגת כולנו, מפגיעת מערבל בטון ברחוב בתל אביב הצטרף לעוד חמישה מקרי מוות של בני אדם שנהרגו בתאונות דרכים במעורבות משאיות ברחבי הארץ מתחילת 2019.

משקל רב ונקודות מתות. משאית בצד הדרך, צילום: עמותת אור ירוק

על פי נתוני עמותת אור ירוק, בראשון לציון אירעו בעשור האחרון (2017-2008) 384 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, מתוכן 11 תאונות קטלניות שבהן נהרג אדם אחד לפחות. בשנת 2018 אירעו בעיר 14 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים, בהן תאונה אחת קטלנית.

על פי העמותה, שנתוניה מבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2018 (ינואר-נובמבר) התרחשו ברחבי הארץ 1,577 תאונות דרכים במעורבות של רכב כבד (טנדר, טרנזיט ומשאית במשקל 3.5 טון ומעלה), מתוכן 77 קטלניות (שבהן נהרג אדם אחד לפחות).

בתחום העירוני אירעו בשנת 2018 (ינואר-נובמבר) 770 תאונות במעורבות משאיות, כמחצית מכלל התאונות בשנה זו. 27 מהתאונות בתחום העירוני היו קטלניות ו- 103 קשות. בעשור האחרון אירעו בערים וביישובים קרוב ל-14 אלף תאונות דרכים במעורבות רכבי משא, מעל 300 מהן קטלניות.

"תאונה עם כלי רכב כבד היא בעלת פוטנציאל קטלני ביותר", הסביר ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "נהגי המשאיות והרכב הכבד שנדרשים לעבוד על הכביש במשך שעות ארוכות בניגוד לחוק הם פצצה מתקתקת ובכל רגע עלולים לגרום לתאונה רבת נפגעים.

"משרד התחבורה היה חייב כבר מזמן להכניס לתוקף את הטכוגרף הדיגיטאלי, שימנע מנהגים מקצועיים לעבוד שעות רבות מעל המותר ולסכן את החיים של כולנו בכביש.

"באירופה כבר מעל לעשור חייבים לעשות שימוש במכשיר הפשוט והחשוב הזה, אבל בישראל מתנהגים כמו במדינת עולם שלישי וממשיכים לגרום לאלפי נהגים לעבוד שעות רבות מעל למותר בחוק".

על פי נתוני עמותת אור ירוק, משאיות במשקל עד 34 טון מעורבות פי שישה יותר בתאונות דרכים קטלניות מאשר כלי רכב פרטיים. מאפייני המשאיות – המשקל הרב, הנקודות המתות אשר מקשות על זיהוי אופנועים ומרחק העצירה הארוך, מגבירות את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים.

בנוסף, להערכת אנשי מקצוע, חסרים כ–4,000 נהגי רכבים כבדים בישראל. התוצאה של מחסור זה היא שעות עבודה ארוכות במיוחד של נהגי המשאיות והעסקת נהגים ללא בדיקה של הרקע התעברותי שלהם.

מעסיקים רבים אינם מקפידים על חוק שעות עבודה ומנוחה וכתוצאה ישנם נהגי רכבים כבדים שנוהגים ברציפות במשך 14, 16 ואפילו 18 שעות. שכרם הירוד ותנאי העבודה הפוגעניים יצרו מחסור בנהגי רכב כבד.

אחד הכלים האפקטיביים למעקב אחרי שעות עבודה שלא כחוק או נהיגה במהירות גבוהה מהמותר, הוא הטכוגרף הדיגיטאלי שמתעד את פעולות הנהג כגון: מהירות הנסיעה, מרחק נסיעה ונתונים נוספים. הטכוגרף מאחסן תיעוד דיגיטאלי של פעילויות הנהג ושל הרכב בזיכרון הפנימי שלו, וגם באופן נפרד על כרטיס חכם שיש ברשות הנהג.