לא ברור האם היה זה המצב המתוח בדרום, העובדה שלא היה מדובר ביום חופש או סתם אדישות, בשורה התחתונה היו נתוני ההצבעה בראשון לציון מאכזבים. 33.3 אחוזים בלבד מתושבי ראשון לציון בעלי זכות הבחירה הגיעו לקלפיות. מתוך 209,511 מצביעים פוטנציאליים, רק 69,759 בחרו מי יוביל את העיר בחמש השנים הקרובות, מתוכם התגלו 409 קולות פסולים.

ראש העיר רז קינסטליך | צילום: אבי מועלם

עכשיו, כשהתוצאות ברורות ויש לעיר ראש חדש, הגיע הזמן להתחיל לעבוד, ואלה הנושאים שבראש הרשימה:

תחבורה ציבורית

אחת הבעיות המרכזיות שעימן נאלצו להתמודד בשנה האחרונה בהנהלת העירייה היא סוגיית הרכבת או ליתר דיוק ביטול קו הרכבת בין ראשון לציון מתחנת 'הראשונים' לתל אביב. בהנהלת הרכבת הסבירו שהדבר נובע משינויים בקווים אחרים, אבל התוצאה היא שמדי יום נאלצים אלפי תושבים למצוא דרכים חלופיות ומסורבלות בכדי להגיע למקום עבודתם.

עומס ברציף הרכבת | צילום: אבי מועלם

חלקם קנו דירה בראשון לציון מתוך ידיעה שיש להם פתרון תחבורתי שכעת אינו רלוונטי עבורם. עיריית ראשון לציון עוד ניסתה להילחם ולפנות למשרד התחבורה או להנהלת הרכבת, כולל התנהלות משפטית אך בפועל המצב נותר כפי שהוא עד כה. בנוסף לכל אלה, במקומות רבים בעיר אין תנועת אוטובוסים מספקת, בטח שלא כמצופה עבור העיר הרביעית בגודלה.

הרכבת הקלה

פתרון אפשרי למצוקת התחבורה והחנייה היא הקו החום של הרכבת הקלה, אשר מתוכנן לקום בעיר. לפי הערכות של משרד התחבורה, מצב העומס בכבישי המרכז הולך להחריף ובעוד חמש שנים הדרך לעבודה בתל אביב ברכב פרטי תהיה כמעט בלתי אפשרית.

הרכבת הקלה | הדמייה: מנעד

בעירייה נערכים בימים אלה לתחילת העבודות על כניסתה של הרכבת הקלה לעיר. סביר להניח שכמו בערים אחרות, מדובר יהיה בהפרעות לשגרה ולחיי היום יום ואף פגיעה בבעלי העסקים הקטנים. מצד שני, אם הכל יתבצע כמתוכנן, בתוך חמש שנים תעבור רכבת קלה ומהירה שתחבר את העיר מקצה לקצה. נושא נוסף הוא כביש הטבעת שייבנה מסביב לעיר ויקל על החיבור והגישה שלה עם הערים הסמוכות.

דיור לזוגות צעירים

ראשון לציון הפכה לעיר מאוד מבוקשת שמתאפיינת בתנופת נדל"ן אדירה עם עשרות אלפי יחידות דיור שנבנות בימים אלה ועוד צפויות להיבנות בהמשך. בשל הביקוש הגדול למגורים בעיר, גם מחירי הדירות עלו בהתאם וכיום קשה מאוד לזוגות צעירים למצוא דירה לשכירות במחירים שפויים (שכירות של דירת שלושה חדרים במרכז העיר יכולה להגיע ל־5,000 שקל), שלא לדבר על להגשים את החלום הישראלי ולרכוש בית משל עצמם.

בנייה בראשון לציון | צילום: קובי קואנקס

בשנים האחרונות התבצעו תוכניות מחיר למשתכן ועשרות אלפים התנפלו על מאות יחידות דיור, מה שהראה את הרצון לגור בעיר מרכזית שכזובפני ראש העירייה הנבחר משימה לא פשוטה, להגיע לפתרון יחד עם המדינה על הפניית עוד ועוד יחידות דיור עבור זוגות צעירים, לסיוע במימון ועוד דרכים שימנעו מהצעירים לחפש אלטרנטיבות זולות יותר בערים אחרות.

מאבקי הדת

מדובר בתופעה שהיתה תמיד באוויר אך התפרצה ביתר שאת לחיי התושבים במהלך החודשיים האחרונים של קמפיין הבחירות. זה התחיל בבית כנסת שאמור היה לקום בשכונת נחלת יהודה, מבנה בין חמש קומות מפואר שעל פי התוכניות אמור היה גם להכיל אולם אירועים, ספריה ועוד. תושבי השכונה ששמעו על כך יצאו למאבק וטענו כי הם חוששים שיפעלו במבנה גם ישיבה ומקווה, מה שיביא בסופו של דבר לשינוי צביון השכונה.

הפגנה נגד ההדתה | צילום: פרטי

 גם הקמת בית חב"ד הפך לנושא שיחה בוער בקרב תושבים בעיר שחוששים מ'הדתה'. כעת על ראש העירייה הנבחר לפעול לאסוף את השברים ולקרב בין האוכלוסיות השונות בעיר.

העסקים

כמו בכל מקום, גם בראשון לציון מתקשים לא מעט עסקים קטנים לשרוד לאורך זמן. מצד אחד, לעיר יש אינטרס להתפתחות ופעילות של עסקים, גם כשירות לתושבים אבל גם בגלל המס שהם משלמים לעירייה. במקביל, הופכת ראשון לציון לעיר שמושכת אליה עוד ועוד חברות ובנקים שמעבירים את המטה שלהם מתל אביב לעיר.

  מרכז קניות 'חונים קונים' בעיר | צילום: קובי קואנקס

פרויקט גדול הוא מרכז עזריאלי שצפוי להיבנות בעיר בהיקף של 1.7 מיליון מ"ר לתעסוקה. אמנם מדובר במהלך מורכב, ועל ראש העירייה להמשיך לדאוג שהעיר תהיה אטרקטיבית לעוד ועוד גורמים שכאלה, מה שיבטיח הכנסות יפות לקופת העירייה שבסופו של דבר יחזרו לתושב.

סוגייה נוספת היא פעילות העסקים בעיר בשבת. ראשון לציון היתה אחת הערים הראשונות שניסו לעשות מחטף, רגע לפני שחוק המרכולים עבר, ולהעביר חוק עזר עירוני שמתיר פתיחת עסקים בשבתות. המהלך נתקל בהתנגדות מצד שר הפנים אריה דרעי והועבר למגרש המשפטי וממתין להכרעת בג"צ