מי לא שמע את המשפט: "אל תדברו איתי לפני כוס הקפה השנייה של הבוקר"? מסתבר שלקפאין, חומר שקפה שחור או אספרסו איכותי ממכונת הקפה עשירים בו, יש השפעה לא רק על איך יראה הבוקר באופן כללי, אלא ספציפית על אימוני הבוקר של ספורטאים. בעבר, קפאין נחשב כאחד החומרים האסורים לשימוש בספורט בגלל השפעותיו על הספורטאים אולם כיום הוא מותר, במינונים סבירים. אז איך הוא משפיע, ובעצם על מה?

מערכת העצבים המרכזית

לקפאין שבקפה יש השפעה על מערכת העצבים המרכזית. הקפאין הוא חומר מעורר, ובמיוחד הוא טוב בלעורר את מערכת העצבים המרכזית – הוא מעכב פעילות של אדנוזין בגוף, חומר מרגיע המפחית ערנות. התוצאה – ערנות ועוררות מוגברים. השפעה זו מביאה לשיפור הישגים מנטליים, הורדת רמת המתח לפני אימון או תחרות ושמירה על ריכוז וקור הרוח. ספורט הדורש כישורים טקטיים ירוויח משתיית קפה לפני האימון או התחרות. כיוון שקיימת אפשרות להגיע גם למצב של עוררות יתר שלא רק שאינה עוזרת להתרכז אלא ממש פוגעת בריכוז – חשוב לשים למינון המדויק המתאים לכל אחת ואחד, נושא שחשוב במיוחד כאשר שתיית קפה שחור איכותי זמינה עם מכונת קפה איכותית.

אילוסטרציה. צילום: pixabay

עלייה בטונוס השרירים

קפה משפיע על טונוס השרירים ומגביר את קצב הלב ואת מתח חלק משרירי השלד. אימון בעצימות גבוהה יושפע גם הוא משתיית קפה על כן, וודאי אימון אירובי שבו קצב הלב משחק תפקיד משמעותי. ההשפעה על אימונים אירוביים מתבטאת גם בהקטנת התנגדות דרכי האוויר בריאות – ובכך ניצולת טובה יותר של הובלת החמצן ליתר חלקי הגוף. הקפאין שבקפה מעלה את יכולת הגוף לנצל ולנייד את חומצות השומן בגוף ומעלה את רף הסיבולת לאימונים ארוכים וקשים. הקפאין מסייע גם בהאצת המטבוליזם כך שבמידה והאימון מיועד להורדה בשומן – קפאין יוכל לסייע גם בכך.

שיכוך כאבים

יש עדויות הגורסות כי קפאין משמש גם כמשכך כאבים, דבר העוזר להתמודד עם הקשיים והאתגרים המתעוררים בספורט. גם כאן, כדאי לשים לב היטב למינון כיוון שצריכה מוגברת עלולה לגרום לביצועים טובים יותר – על חשבון בריאות הגוף. לכאב יש תפקיד משמעותי בחיים, הוא מתריע מפני סכנות ומצבים מהם יש להימנע. שיכוך כאבים אולי תורם להרגשה בטווח הקצר אולם עלול להוביל לביצועים שהגוף לא יכול באמת לעמוד בהם.

הקפאין שבקפה שחור או בקפה אספרסו איכותי עוזר ותורם לביצועים בענפי הספורט השונים אולם עלול לסכן במינונים גבוהים מדי. יש הטוענים כי שתיית כוס אספרסו איכותית כעשרים דקות לפני אימון או תחרות תשפר ביצועים, אחרים מדברים על מרווח של שעה ובכל מקרה חשוב לשים לב לתגובה האישית לקפאין. אנשים אשר שותים דרך קבע קפה לאורך היום כולו יזדקקו למינון גבוה יותר של קפאין, מי שנמנע מקפה – כמויות קטנות יביאו תוצאות משמעותיות.